De Berliner Philharmoniker is een van de meest prestigieuze en beroemde orkesten ter wereld. Met ongeveer 40 concertprogramma's en meer dan 130 concerten per jaar is het orkest ook bijzonder productief. Van het mediateam van de Berliner Philharmoniker vereist dit een zo effectief mogelijke productie en postproductie, aangezien de concerten live worden gestreamd en slechts een paar dagen later beschikbaar worden gesteld aan  abonnees van de Digitale Concertzaal. De Berlijnse experts vertrouwen reeds vele jaren volledig op EDIUS  met succes, tijdens het streamen, bewerken en  het postproductieproces.



De geschiedenis van de Berliner Philharmoniker gaat terug tot 1882 . De namen van de dirigenten en soloartiesten van het orkest zijn legendarisch. In 2006 nam de Berliner Philharmoniker het besluit om een visionaire stap in de toekomst te zetten. Het ensemble besloot om hun concerten onafhankelijk te produceren in de hoogst mogelijke audio- en videokwaliteit en om de inhoud via internet te verspreiden.


Acht stationäre Kameras
Acht stationaire camera's in de concertzaal van de Berliner Philharmoniker

De concertzaal van de Berliner Philharmoniker werd toen uitgerust met acht stationaire uitzendcamera's. Er werd ook een live studio geïnstalleerd die aan de meest geavanceerde uitzendnormen voldeed. En er werd begonnen met de ontwikkeling van een app voor een groot aantal verschillende soft- en hardwareplatforms.

Het aanbod van de "Digitale Concertzaal" biedt muziekliefhebbers over de hele wereld de mogelijkheid om te genieten van concerten en opnames  van de Berliner Philharmoniker op PC's,  tablets, Smart-TV's en ook via Apple-TV en Amazon Fire-TV en zelfs in geselecteerde bioscopen voor speciale gelegenheden.

Het succes van de "Digitale Concertzaal" stelt de Berliner Philharmoniker in staat voortdurend groeiende inkomsten te genereren.  Dit ondanks de trend van overigens dalende omzetten in de wereldwijde markt van traditionele geluidsdragers.

Voldoen aan de hoogste uitzendnormen

In 2008 opende de Duitse krant 'Die Welt' op pagina één met de kop 'De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet'", herinnert Christoph Franke zich, die als klankregisseur en creatief producent al vroeg betrokken was bij de planning en begeleiding van de ontwikkeling van de 'Digitale Concertzaal'.

die Welt
Kop op pagina één: "De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet"

Gesponsord door de Deutsche Bank en  leveranciers van apparatuur voor Televisie als Sony en later Panasonic is de Berliner Philharmoniker uitgerust met camera- en studioapparatuur voor het hoogste professionele niveau, dat voortdurend wordt vernieuwd. In  2008 begonnen Christoph Franke en zijn team de reguliere productieworkflow met Sony HD-camera's als XDCAM 422. Ongeveer twee jaar geleden werden de camera's, nu geleverd door Panasonic, evenals de live studio en de postproductiestudio geüpgraded naar 4K/UHD. Het videosignaal van de acht stationaire 4K-camera's wordt elk via SDI-quadlink naar de live studio gedistribueerd en van daaruit als AVC Ultra naar de serverruimte. Elk camerasignaal wordt opgenomen als AVC Ultra met een datasnelheid van 800 Mbit/s. EDIUS is op meerdere manieren een integraal onderdeel van de workflow van de  Philharmoniker. "Tijdens het live streamen gebruiken we EDIUS in combinatie met VisTitle, om titels en ondertitels af te spelen. De performance van EDIUS is een perfect voor de veelheid aan ontwerpmogelijkheden van VisTitle."

EDIUS gecombineerd met VisTitle

Complexe huisstijlregels moeten worden nageleefd. Dit betekent ook dat verschillende lettertypen en lettergroottes in één regel moeten worden gecombineerd. "VisTitle biedt deze mogelijkheden en daarnaast ook de  perfecte verwerking van SRT-bestanden voor ondertiteling ", zegt Christoph Franke.

 


Geluidsregisseur en creatief producent Christoph Franke aan de EDIUS-desk

Na afloop van het concert begint het essentiële werk voor het postproductieteam. De concertopname, die binnenkort in het mediacentrum van de Berliner Philharmoniker voor alle abonnees beschikbaar zal zijn, moet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen.

In een eerste stap wordt de live gemixte audio-stereotrack geëxporteerd met een gecomprimeerd videosignaal. Tijdens de audiobewerking dient het videobeeld alleen om te controleren of beide in sync zijn.

Nog voor het eigenlijke concert neemt het mediateam regelmatig beide repetities op. "Van tijd tot tijd vragen musici ons om een bepaald deel uit de repetitie te gebruiken voor de masterversie", legt Christoph Franke uit. "Afhankelijk van de lengte van de te vervangen sequentie wisselen we of alleen het audiogedeelte uit of audio en video samen."

Bildregisseur
Videoregisseur Robert Gummlich legt de live studio workflow uit

Bij het controleren van de opname kan het team storende achtergrondgeluiden opmerken, zoals iemand in het publiek die hoest. "We kunnen deze ruis dan sterk verminderen door een Spectral Cleaning toe te passen."

Het bewerken en optimaliseren van de audio wordt gedaan met een gespecialiseerde audio-oplossing. Zodra de audio klaar is, wordt alle verdere bewerking gedaan met EDIUS. De originele audio track wordt in EDIUS vervangen door de geoptimaliseerde audio versie.

Het script voor het concert

Elk concert wordt grondig gepland. De videoregisseurs bestuderen de partituur en markeren de exacte timing voor het schakelen van camera's. De instellingen van de acht camera's, een negende camera op een statief kan in de zaal worden toegevoegd als dat nodig is, worden allemaal nauwkeurig vastgelegd met vooraf ingestelde nummers.



De partituur is het script voor het schakelen van camera's

"Door het precieze script en het ervaren team in de live studio hoeven we tijdens het latere montageproces slechts kleine wijzigingen aan te brengen", legt Christoph Franke uit." Maar natuurlijk gebeurt het af en toe dat een muzikant nog niet aan het spelen is als de camera is gewisseld, of dat de focus niet perfect is."

In EDIUS zijn alle tracks van alle camera's die bij de opname betrokken waren beschikbaar . "De multi-cam functie stelt ons in staat om het schakelen anders te timen als dat nodig is of zelfs een andere camera als bron te kiezen."

Realtime afspelen in multi-cam-mode

Dankzij EDIUS is het gelijktijdig afspelen van de negen videotracks met een datasnelheid van 800 Mbit/s per track geen enkel probleem. Afspelen  kan op elk moment, omdat de afspeelresolutie indien nodig kan worden verlaagd. "Dit is voor ons een belangrijke functie en een groot voordeel. Of de timing goed werkt, vooral bij muziek, kun je alleen beoordelen als je je project in real time kunt afspelen", zegt Franke.


EDIUS maakt Realtime afspelen in multi-cam modus mogelijk

Met EDIUS-hulpmiddelen zoals de Layouter en de Primaire kleurcorrectie filter kunnen kadrering, belichtingsinstellingen en de kleurbalans snel worden aangepast en net zo gemakkelijk en intuïtief worden gecorrigeerd.

De master: 800 Mbit/s video data rate en 98 KHz 24bit audio

De EDIUS postproductie workflow is optimaal gestroomlijnd om een toekomstbestendig kwaliteitsniveau te behouden gedurende het gehele proces van acquisitie, opname en montage, tot aan de uiteindelijke master in de kortst haalbare tijd.

Christoph Franke: "Om de beste kwaliteit te behouden, exporteren we de master als AVC-Ultra 800 Mbit/s, wat ook ons acquisitieformaat is. Dankzij de Smart-Render-Functie hoeft EDIUS alleen die korte momenten te renderen, waar we wijzigingen in het beeld hebben aangebracht. Dit zijn ongeveer slechts vijf minuten van een 2 ½ uur durend concert programma. EDIUS kan daarom het uiteindelijke masterbestand exporteren als 4K HDR HLG (800 Mbit/s video data rate in 50p en 96 KHz 24-bit audio) in een fractie van de tijd die anders nodig zou zijn.

EDIUS ondersteuning en feature requests

Christoph Franke: "We hebben het geluk dat we met EDIUS niet alleen een uiterst krachtige en stabiele NLE hebben gevonden. We profiteren ook van een zeer capabele support hotline die in direct contact staat met het EDIUS ontwikkelingsteam in Kobe Japan."

Binnen maximaal 48 uur kreeg het Berlijnse mediateam altijd een  antwoord op vragen en in speciale gevallen iets later zelfs een verbeterde EDIUS-functie specifiek voor de Philharmoniker workflow.

Een dergelijke verbetering was de aanpassing van de gewenste AVC-Ultra export functie, die oorspronkelijk het exportbestand opsplitst in een groot aantal bestanden van elk 4 GB groot, volledig in overeenstemming met de P2 specificatie van Panasonic. "
Voor onze workflow,  waarbij we een masterbestand tot 800 GB moet kunnen exporteren, had deze P2-vereiste opsplitsing geen zin", herinnert Franke zich. "Daarom vroegen wij aan de EDIUS support of zij ons konden helpen".

Het support- en ontwikkelingsteam waren in staat de gewenste oplossing te bieden. Sinds EDIUS versie 9.3 profiteren alle EDIUS 9 Workgroup gebruikers van de uitgebreide functionaliteit. XAVC Intra 4K en AVC Ultra 4K kunnen nu worden geëxporteerd binnen de MXF container zonder een beperking in grootte als één bestand. De AVC Ultra MXF exporter werd verbeterd met ondersteuning van HDR metadata en extra audio-instellingen.
Christoph Franke: "Hiermee kon nog een belangrijke wens in vervulling gaan, want we produceren 4K HDR met Hybrid Log Gamma".

Rendering op afstand door de XRE-Transcoder Server

Naast de concertmaster produceert het Berlijnse mediateam ook trailers voor de social media kanalen van de Philharmoniker. "We gebruiken EDIUS voor het monteren en ondertitelen van de interviews met artiesten die tijdens de pauze van de live concert streams worden getoond".

Trailer
Ook trailers, interviews en social media content worden geproduceerd met EDIUS

Er wordt veel content geproduceerd en evenzoveel projecten moeten worden bewerkt en geëxporteerd als masterbestanden. Om de rendertijden voor het exporteren van bestanden nog verder te verkorten, werd de EDIUS-workflow aangevuld met een XRE-Transcoder Server. Dit heeft de productiviteit naar een hoger niveau getild omdat de verwerking en rendering nu volledig door de XRE-Transcoder Server wordt uitgevoerd.

Franke: "Onze EDIUS seats hoeven alleen nog maar het proces te initiëren en zijn dan met al hun performance beschikbaar voor verdere bewerkingstaken."

Toen het managementteam van de Berliner Philharmoniker zo'n 15 jaar geleden het concept van de "Digitale Concertzaal" ontwikkelde, hadden de managers duidelijk niet in gedachten hoe nuttig deze digitale concertzaal ooit zou kunnen worden tijdens een wereldwijde pandemie. De Berliner Philharmoniker is er hiermee in geslaagd om de beperkingen van de Corona-crisis te overwinnen en het contact en de digitale verbinding met hun publiek te behouden en zelfs te intensiveren.

Betrouwbaarheid en prestatie

Christoph Franke: "In de afgelopen 15 jaar zijn we erin geslaagd een gestaag aantal abonnees te vergaren met nu meer dan 70.000 klanten. Daaronder bevinden zich vele particuliere muziekliefhebbers, maar ook vele instellingen zoals muziekacademies en hogescholen over de hele wereld. Daar zijn we erg dankbaar voor.
Een belangrijke factor in dit succes is de betrouwbaarheid en prestatie van onze mastering en creatieve oplossingen waarbij EDIUS een integraal onderdeel is vanaf het allereerste begin.

Alle beelden zijn afkomstig van een EDIUS gebuikersvideo reportage geproduceerd door magic multi media ten behoeve van de release van EDIUS X.