Wanneer Thomas Rebensburg over zijn projecten praat, is zijn passie voor muziek altijd aanwezig. De componist stond voor grote uitdagingen bij de muziekscore en live uitvoering van een 100 jaar oude Ganghofer stomme film. Vanwege de Corona-pandemie moest het evenement verschillende keren worden uitgesteld, en moesten er ook technische obstakels worden overwonnen. Te midden van al die uitdagingen bleek de Grass Valley T2 4K videospeler/recorder een betrouwbare probleemoplosser te zijn. Daarover later meer...


Voor het concert: Thomas Rebensburg bereidt de T2 4K voor op de weergave van de stomme film

Eigenlijk zou alles prachtig zijn geweest voor een jubileum in 2020. De populaire schrijver Ludwig Ganghofer is 100 jaar geleden overleden en heeft voor het laatst in Tegernsee gewoond en gewerkt. De Rottach Kunst- und Kulturverein heeft Thomas Rebensburg de opdracht gegeven nieuwe filmmuziek te componeren voor één van de eerste Ganghofer-verfilmingen uit 1920, "De Kloster Jager" (oorspronkelijke Duitse titel: "Der Klosterjäger"). In de jaren zestig hadden de werken van Ganghofer al een totale oplage van ongeveer 35 miljoen boeken bereikt, en was het materiaal al 50 keer verfilmd.

De originele muziek voor de film "Der Klosterjäger" wordt tegenwoordig als verloren beschouwd. Daardoor   sprak de compositieopdracht Thomas Rebensburg nog meer aan. Met een humoristische noot relativeert Rebensburg het belang van de eerste live stomme filmmuziek een beetje. "In het begin ging het er niet zozeer om een bijzonder artistieke compositie te maken, maar vooral om het harde geluid van de projector met muziek te overstemmen," legt Thomas Rebensburg uit en glimlacht.

Vanwege de live-situatie kan orkestmuziek bij stomme films meestal alleen  zeer algemeen ingaan op de spanning van de actie, zegt Rebensburg. Voor de muziek bij de stomme film "Der Klosterjäger" koos de componist een andere aanpak. De muziek moest de bewegende beelden en het verhaal navertellen. En daarbij synchroon lopen met de actie en scenisch precies zijn, om een bijzonder indrukwekkend effect te hebben.

Dit vereist echter dat de muziekuitvoering absoluut synchroon loopt met het bewegende beeld. In het geval van een muziekproductie in de studio en nabewerking van de video in de montagekamer zou dit geen probleem zijn, omdat op elk moment correcties kunnen worden aangebracht. Bij een live-optreden met 13 instrumentale solisten kan de beeld nauwkeurige muziekweergave gedurende 63 minuten echter nauwelijks worden gehandhaafd. Dit komt omdat, in tegenstelling tot een huidige speelfilm met talrijke pauzes in de muziekpartituur, Rebensburg de muziek voor "Der Klosterjäger" over de gehele lengte van de stomme film heeft gecomponeerd.

"En dit is waar Grass Valley's technologie in het spel komt," legt de componist uit. Want het project is uiteindelijk gerealiseerd door de Grass Valley Player/Recorder T2 4K te integreren in de interactie tussen dirigent en orkest.


Het scherm op de achtergrond: De T2 4K geeft het beeld en een frame-accurate tijdcode

Thomas Rebensburg: "De T2 4K dient als speler voor de projectie op het scherm, en de speler voert ook de actuele tijdcode uit met frame-nauwkeurigheid." Via een interface wordt deze tijdcode vertaald naar de voor musici gebruikelijke midi-standaard en maatposities, en stuurt zo de weergave van de partituur in Logic aan. Logic is het digitale audio-werkstation, als muziek- en notatieprogramma, waarmee Thomas Rebensburg al tientallen jaren succesvol werkt.

Met de Grass Valley T2 4K als videospeler voor filmprojectie in de zaal en tijdcode-encoder voor frame-nauwkeurige weergave van de partituur aan de lessenaar van de dirigent, heeft Thomas Rebensburg een ideale oplossing gevonden voor live-gebruik. Bovendien had Rebensburg in zijn compositie rekening gehouden met de speciale uitdagingen van een live-uitvoering door te voorzien in enkele wat vrijere passages waarmee hij het orkest en de film onopvallend met elkaar kon synchroniseren.


De video tijdcode, omgezet naar MIDI, bestuurt  het synchroon afspelen van de partituur in Logic

"Als ik nu naar de partituur of het scherm kijk en zie dat het orkest een beetje asynchroon is, dan kunnen we die passages als breekpunten gebruiken om weer synchroon te lopen met de film en de partituur. Het vergt veel oefening en discipline van de muzikanten om expressief te kunnen spelen en toch niet asynchroon te zijn  met de film. Mijn taak als dirigent in dit project is, net als een metronoom, om vooral  een betrouwbare klok te zijn."

T2

Op 11 maart 2022 was het dan eindelijk zover. De première in het Seeforum Rottach-Egern kon plaatsvinden en zowel het publiek in de zaal als de recensenten waren enthousiast. De “Tegernseer Zeitung”  schreef: "De muziek nam de overpeinzingen en innerlijke monologen over en veranderde de film uit 1920 in een prachtig, nieuw en modern cinematografisch meesterwerk. Het publiek beloonde de prestatie van de componist en de musici vervolgens met minutenlang applaus en kreten van 'Bravo'."

 

Op 11.03.2022: De première

Het samenspel met de 13 instrumentale solisten werkte inderdaad zo perfect dat Thomas Rebensburg slechts één keer de timing hoefde te corrigeren. "Dankzij de grote inzet van de musici ervoer het publiek de uitvoering als expressief en niet als bijvoorbeeld beperkt door technische beperkingen" legt Rebensburg uit. "Om dit op deze manier vanuit het publiek te ervaren heeft ons natuurlijk bijzonder gelukkig gemaakt!"

Samen met het orkest kijkt Thomas Rebensburg nu al uit naar verdere uitvoeringen en weer een  film in de toekomst. Beide zijn al in de planningsfase. De T2 4K van Grass Valley zal dan ook weer als tijdcode- en videospeler fungeren en de gemeenschappelijke beat betrouwbaar ondersteunen.

Foto's: Laura Jung en privé

 

Thomas Rebensburg


Thomas Rebensburg, geboren in 1958, heeft altijd muziek gemaakt. Hij studeerde compositie en dirigeren in München en ontving zijn eerste compositieprijs tijdens zijn studie. Verdere onderscheidingen in verschillende muziekgenres volgden, evenals de Beierse staatsprijs van de minister van Cultuur voor uitstekende prestaties als componist.

Thomas Rebensburg houdt van veelzijdigheid. Zijn genre omvat symfonische muziek, kamermuziek, muziektheater, koor- en kerkmuziek, filmmuziek, songwriting en reclame. Daarnaast werkt hij als arrangeur en componist voor nationale en internationale ensembles en artiesten als Angelika Milster, Gunther Emmerlich, Deborah Sasson, Francisco Araiza, en vele andere, Verder ook talrijke producties met de radio-orkesten van WDR, HR, SWR en BR.

Thomas Rebensburg is actief als erelid van de Duitse componistenvereniging GEMA en als bestuurslid van de Beierse mediaraad.

 

Grass Valley T2 4K (digitale recorder/speler)

De T2 4K digitale recorders/spelers zijn 4K DCI, 4K UHD of HD/SD audio/video afspeel systemen verkrijgbaar in drie verschillende modellen en zijn geschikt voor vrijwel elke toepassing in de studio, in een live situatie of zelfs bij een evenement.

In de werkstationmodus maken de transportbedieningen op het frontpaneel het apparaat net zo eenvoudig te bedienen als een traditionele VTR. Afhankelijk van de configuratie en resolutie ondersteunt de T2 4K tot twee afspeelkanalen en één opnamekanaal tegelijk, waardoor externe spelers vaak worden vervangen. 

Uitgerust met uitgebreide interfaces voor video/audio/remote en LTC-connectiviteit, kan de T2 4K ook bestanden overbrengen via USB 3.0 en een Gigabit Ethernet-netwerk. De T2 werkt uitstekend met EDIUS en ondersteunt net als EDIUS vrijwel elk formaat en codec, zoals Grass Valley HQX, XAVC, XAVC S, XDCAM, P2, AVC-ULTRA, Apple ProRes 422, Avid DNxHD, en MPEG-2.