De Berliner Philharmoniker is een van de meest prestigieuze en beroemde orkesten ter wereld. Met ongeveer 40 concertprogramma's en meer dan 130 concerten per jaar is het orkest ook bijzonder productief. Van het mediateam van de Berliner Philharmoniker vereist dit een zo effectief mogelijke productie en postproductie, aangezien de concerten live worden gestreamd en slechts een paar dagen later beschikbaar worden gesteld aan  abonnees van de Digitale Concertzaal. De Berlijnse experts vertrouwen reeds vele jaren volledig op EDIUS  met succes, tijdens het streamen, bewerken en  het postproductieproces.



De geschiedenis van de Berliner Philharmoniker gaat terug tot 1882 . De namen van de dirigenten en soloartiesten van het orkest zijn legendarisch. In 2006 nam de Berliner Philharmoniker het besluit om een visionaire stap in de toekomst te zetten. Het ensemble besloot om hun concerten onafhankelijk te produceren in de hoogst mogelijke audio- en videokwaliteit en om de inhoud via internet te verspreiden.


Acht stationäre Kameras
Acht stationaire camera's in de concertzaal van de Berliner Philharmoniker

De concertzaal van de Berliner Philharmoniker werd toen uitgerust met acht stationaire uitzendcamera's. Er werd ook een live studio geïnstalleerd die aan de meest geavanceerde uitzendnormen voldeed. En er werd begonnen met de ontwikkeling van een app voor een groot aantal verschillende soft- en hardwareplatforms.

Het aanbod van de "Digitale Concertzaal" biedt muziekliefhebbers over de hele wereld de mogelijkheid om te genieten van concerten en opnames  van de Berliner Philharmoniker op PC's,  tablets, Smart-TV's en ook via Apple-TV en Amazon Fire-TV en zelfs in geselecteerde bioscopen voor speciale gelegenheden.

Het succes van de "Digitale Concertzaal" stelt de Berliner Philharmoniker in staat voortdurend groeiende inkomsten te genereren.  Dit ondanks de trend van overigens dalende omzetten in de wereldwijde markt van traditionele geluidsdragers.

Voldoen aan de hoogste uitzendnormen

In 2008 opende de Duitse krant 'Die Welt' op pagina één met de kop 'De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet'", herinnert Christoph Franke zich, die als klankregisseur en creatief producent al vroeg betrokken was bij de planning en begeleiding van de ontwikkeling van de 'Digitale Concertzaal'.

die Welt
Kop op pagina één: "De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet"

Gesponsord door de Deutsche Bank en  leveranciers van apparatuur voor Televisie als Sony en later Panasonic is de Berliner Philharmoniker uitgerust met camera- en studioapparatuur voor het hoogste professionele niveau, dat voortdurend wordt vernieuwd. In  2008 begonnen Christoph Franke en zijn team de reguliere productieworkflow met Sony HD-camera's als XDCAM 422. Ongeveer twee jaar geleden werden de camera's, nu geleverd door Panasonic, evenals de live studio en de postproductiestudio geüpgraded naar 4K/UHD. Het videosignaal van de acht stationaire 4K-camera's wordt elk via SDI-quadlink naar de live studio gedistribueerd en van daaruit als AVC Ultra naar de serverruimte. Elk camerasignaal wordt opgenomen als AVC Ultra met een datasnelheid van 800 Mbit/s. EDIUS is op meerdere manieren een integraal onderdeel van de workflow van de  Philharmoniker. "Tijdens het live streamen gebruiken we EDIUS in combinatie met VisTitle, om titels en ondertitels af te spelen. De performance van EDIUS is een perfect voor de veelheid aan ontwerpmogelijkheden van VisTitle."

EDIUS gecombineerd met VisTitle

Complexe huisstijlregels moeten worden nageleefd. Dit betekent ook dat verschillende lettertypen en lettergroottes in één regel moeten worden gecombineerd. "VisTitle biedt deze mogelijkheden en daarnaast ook de  perfecte verwerking van SRT-bestanden voor ondertiteling ", zegt Christoph Franke.

 


Geluidsregisseur en creatief producent Christoph Franke aan de EDIUS-desk

Na afloop van het concert begint het essentiële werk voor het postproductieteam. De concertopname, die binnenkort in het mediacentrum van de Berliner Philharmoniker voor alle abonnees beschikbaar zal zijn, moet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen.

In een eerste stap wordt de live gemixte audio-stereotrack geëxporteerd met een gecomprimeerd videosignaal. Tijdens de audiobewerking dient het videobeeld alleen om te controleren of beide in sync zijn.

Nog voor het eigenlijke concert neemt het mediateam regelmatig beide repetities op. "Van tijd tot tijd vragen musici ons om een bepaald deel uit de repetitie te gebruiken voor de masterversie", legt Christoph Franke uit. "Afhankelijk van de lengte van de te vervangen sequentie wisselen we of alleen het audiogedeelte uit of audio en video samen."

Bildregisseur
Videoregisseur Robert Gummlich legt de live studio workflow uit

Bij het controleren van de opname kan het team storende achtergrondgeluiden opmerken, zoals iemand in het publiek die hoest. "We kunnen deze ruis dan sterk verminderen door een Spectral Cleaning toe te passen."

Het bewerken en optimaliseren van de audio wordt gedaan met een gespecialiseerde audio-oplossing. Zodra de audio klaar is, wordt alle verdere bewerking gedaan met EDIUS. De originele audio track wordt in EDIUS vervangen door de geoptimaliseerde audio versie.

Het script voor het concert

Elk concert wordt grondig gepland. De videoregisseurs bestuderen de partituur en markeren de exacte timing voor het schakelen van camera's. De instellingen van de acht camera's, een negende camera op een statief kan in de zaal worden toegevoegd als dat nodig is, worden allemaal nauwkeurig vastgelegd met vooraf ingestelde nummers.



De partituur is het script voor het schakelen van camera's

"Door het precieze script en het ervaren team in de live studio hoeven we tijdens het latere montageproces slechts kleine wijzigingen aan te brengen", legt Christoph Franke uit." Maar natuurlijk gebeurt het af en toe dat een muzikant nog niet aan het spelen is als de camera is gewisseld, of dat de focus niet perfect is."

In EDIUS zijn alle tracks van alle camera's die bij de opname betrokken waren beschikbaar . "De multi-cam functie stelt ons in staat om het schakelen anders te timen als dat nodig is of zelfs een andere camera als bron te kiezen."

Realtime afspelen in multi-cam-mode

Dankzij EDIUS is het gelijktijdig afspelen van de negen videotracks met een datasnelheid van 800 Mbit/s per track geen enkel probleem. Afspelen  kan op elk moment, omdat de afspeelresolutie indien nodig kan worden verlaagd. "Dit is voor ons een belangrijke functie en een groot voordeel. Of de timing goed werkt, vooral bij muziek, kun je alleen beoordelen als je je project in real time kunt afspelen", zegt Franke.


EDIUS maakt Realtime afspelen in multi-cam modus mogelijk

Met EDIUS-hulpmiddelen zoals de Layouter en de Primaire kleurcorrectie filter kunnen kadrering, belichtingsinstellingen en de kleurbalans snel worden aangepast en net zo gemakkelijk en intuïtief worden gecorrigeerd.

De master: 800 Mbit/s video data rate en 98 KHz 24bit audio

De EDIUS postproductie workflow is optimaal gestroomlijnd om een toekomstbestendig kwaliteitsniveau te behouden gedurende het gehele proces van acquisitie, opname en montage, tot aan de uiteindelijke master in de kortst haalbare tijd.

Christoph Franke: "Om de beste kwaliteit te behouden, exporteren we de master als AVC-Ultra 800 Mbit/s, wat ook ons acquisitieformaat is. Dankzij de Smart-Render-Functie hoeft EDIUS alleen die korte momenten te renderen, waar we wijzigingen in het beeld hebben aangebracht. Dit zijn ongeveer slechts vijf minuten van een 2 ½ uur durend concert programma. EDIUS kan daarom het uiteindelijke masterbestand exporteren als 4K HDR HLG (800 Mbit/s video data rate in 50p en 96 KHz 24-bit audio) in een fractie van de tijd die anders nodig zou zijn.

EDIUS ondersteuning en feature requests

Christoph Franke: "We hebben het geluk dat we met EDIUS niet alleen een uiterst krachtige en stabiele NLE hebben gevonden. We profiteren ook van een zeer capabele support hotline die in direct contact staat met het EDIUS ontwikkelingsteam in Kobe Japan."

Binnen maximaal 48 uur kreeg het Berlijnse mediateam altijd een  antwoord op vragen en in speciale gevallen iets later zelfs een verbeterde EDIUS-functie specifiek voor de Philharmoniker workflow.

Een dergelijke verbetering was de aanpassing van de gewenste AVC-Ultra export functie, die oorspronkelijk het exportbestand opsplitst in een groot aantal bestanden van elk 4 GB groot, volledig in overeenstemming met de P2 specificatie van Panasonic. "
Voor onze workflow,  waarbij we een masterbestand tot 800 GB moet kunnen exporteren, had deze P2-vereiste opsplitsing geen zin", herinnert Franke zich. "Daarom vroegen wij aan de EDIUS support of zij ons konden helpen".

Het support- en ontwikkelingsteam waren in staat de gewenste oplossing te bieden. Sinds EDIUS versie 9.3 profiteren alle EDIUS 9 Workgroup gebruikers van de uitgebreide functionaliteit. XAVC Intra 4K en AVC Ultra 4K kunnen nu worden geëxporteerd binnen de MXF container zonder een beperking in grootte als één bestand. De AVC Ultra MXF exporter werd verbeterd met ondersteuning van HDR metadata en extra audio-instellingen.
Christoph Franke: "Hiermee kon nog een belangrijke wens in vervulling gaan, want we produceren 4K HDR met Hybrid Log Gamma".

Rendering op afstand door de XRE-Transcoder Server

Naast de concertmaster produceert het Berlijnse mediateam ook trailers voor de social media kanalen van de Philharmoniker. "We gebruiken EDIUS voor het monteren en ondertitelen van de interviews met artiesten die tijdens de pauze van de live concert streams worden getoond".

Trailer
Ook trailers, interviews en social media content worden geproduceerd met EDIUS

Er wordt veel content geproduceerd en evenzoveel projecten moeten worden bewerkt en geëxporteerd als masterbestanden. Om de rendertijden voor het exporteren van bestanden nog verder te verkorten, werd de EDIUS-workflow aangevuld met een XRE-Transcoder Server. Dit heeft de productiviteit naar een hoger niveau getild omdat de verwerking en rendering nu volledig door de XRE-Transcoder Server wordt uitgevoerd.

Franke: "Onze EDIUS seats hoeven alleen nog maar het proces te initiëren en zijn dan met al hun performance beschikbaar voor verdere bewerkingstaken."

Toen het managementteam van de Berliner Philharmoniker zo'n 15 jaar geleden het concept van de "Digitale Concertzaal" ontwikkelde, hadden de managers duidelijk niet in gedachten hoe nuttig deze digitale concertzaal ooit zou kunnen worden tijdens een wereldwijde pandemie. De Berliner Philharmoniker is er hiermee in geslaagd om de beperkingen van de Corona-crisis te overwinnen en het contact en de digitale verbinding met hun publiek te behouden en zelfs te intensiveren.

Betrouwbaarheid en prestatie

Christoph Franke: "In de afgelopen 15 jaar zijn we erin geslaagd een gestaag aantal abonnees te vergaren met nu meer dan 70.000 klanten. Daaronder bevinden zich vele particuliere muziekliefhebbers, maar ook vele instellingen zoals muziekacademies en hogescholen over de hele wereld. Daar zijn we erg dankbaar voor.
Een belangrijke factor in dit succes is de betrouwbaarheid en prestatie van onze mastering en creatieve oplossingen waarbij EDIUS een integraal onderdeel is vanaf het allereerste begin.

Alle beelden zijn afkomstig van een EDIUS gebuikersvideo reportage geproduceerd door magic multi media ten behoeve van de release van EDIUS X.

In dit artikel schrijft filmschrijver, producent en editor Goran Maršalek over zijn passie voor documentaire films en het werken met EDIUS. Op Paaszondag 2021 zond de nationale Kroatische TV-zender "HTV" de documentairefilm "Storm of the Soul" (Storm van de ziel) van Goran Maršalek uit in prime time. Het maken van de documentaire komt in deze tekst aan bod.

Door Goran Maršalek (www.media53.hr)

Stabiliteit, dit is de belangrijkste eigenschap die een professionele editor verwacht van het pakket waarmee hij werkt tijdens het creatieproces van een project. Mijn videobewerkings verhaal begon 15 jaar geleden. Daarvoor had ik al bijna 10 jaar gewerkt aan het opnemen en bewerken van radioprogramma's, dus ik weet wat stabiele en betrouwbare software betekent voor de productie. Hoewel ik toen nog niet veel ervaring had met videobewerking en postproductie, alleen wat theoretische kennis en een groot verlangen om te leren, wist ik dat ik een stabiele software wilde in de hoop geen tijd te verliezen met het proberen te herstellen van gecrashte projecten.

Ik had nog nooit van EDIUS gehoord.

Dat was mijn basis wens en toen leerde ik EDIUS kennen. Als ik het me goed herinner, was het EDIUS versie 4. Ik kreeg de installatie disc van een vriend die bij een lokaal TV station werkte. Ik had nog nooit van EDIUS gehoord. Maar toen ik EDIUS voor de eerste keer opstartte, voelde ik dat alles transparant en intuïtief was. Vanaf dat moment tot vandaag, heb ik alle belangrijke NLE's op de markt uitgeprobeerd. Maar zoals je misschien al geraden had, ben ik bij EDIUS gebleven. Daar zijn veel goede redenen voor, zoals intuïtiviteit.
De mogelijkheid om met elk soort codec en bestandsformaat te werken. De professionele aanpak. De ruime keuze aan preview kwaliteits opties die gebruik belangrijk zijn voor de snelheid van het monteren en real time afspelen.
Ik zou de hele dag door kunnen gaan met deze lijst van mijn favoriete functies. Maar dit alles zou zonder de belangrijkste, stabiliteit!, niets zijn.

setup
 Mijn hoofdactiviteit: TV inhoud

Mijn hoofdtaak is het produceren en post-produceren van video content, voornamelijk voor TV. Dit omvat documentaires van verschillende formaten, muziekvideo's, tv-commercials en andere video content, hoofdzakelijk voor tv-uitzending en voor distributie via DVD en BD. Ik heb een tijdje bruiloften gedaan, maar de laatste zeven of acht jaar heb ik me op mijn hoofdactiviteit geconcentreerd: TV-inhoud.
Wat bedrijfsfilms betreft, is Coca-Cola het bekendste merk waar ik voor heb gewerkt. Voor de Kroatische en regionale Coca-Cola tak heb ik samen met mijn team meer dan 30 reportages en documentaires gedraaid en geproduceerd. Hiertoe behoort een van de belangrijkste bedrijfsfilms die Coca-Cola ooit heeft gemaakt in Kroatië en de omliggende regio sinds haar aanwezigheid op die markt,  sinds het begin van de jaren zeventig. Ze zijn allemaal gemonteerd met EDIUS en EDIUS compatibele plugins. EDIUS is dus mijn belangrijkste dagelijkse hulpmiddel, dat mij als filmmaker op betrouwbare wijze ondersteunt bij het verdienen van mijn brood.

Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn even belangrijk

Uit de beschrijving van mijn baan blijkt dat de stabiliteit van de NLE van cruciaal belang is, aangezien het om grote projecten gaat. Sommige daarvan zijn TV series waar ik al jaren aan werk. Al deze projecten zijn gemonteerd en ook de postproductie is gedaan  in EDIUS, sommige in combinatie met fotobewerking oplossingen. In mijn werk zijn stabiliteit en betrouwbaarheid even belangrijk. Iedereen die voor langere tijd aan een project werkt, weet wat ik bedoel. En ik kan echt veel gevallen noemen waarin de betrouwbaarheid van EDIUS cruciaal was en mij voor grote problemen behoedde. Ik zou andere NLE's niet vertrouwen om op zo'n betrouwbare manier te werken, gezien het feit dat ze bij veel minder veeleisende gelegenheden zijn gecrasht. En dat is een van de redenen waarom ik bij EDIUS ben gebleven.

Om u een voorbeeld te geven: Met EDIUS twijfel ik nooit of ik een project, dat is bewerkt met een oudere EDIUS versie en dat ik in jaren niet heb aangeraakt, kan openen en bewerken .
Een paar maanden geleden vroeg een klant me om één van zijn projecten te heropenen dat ik 6 jaar geleden had afgerond. Hij vroeg me om het project opnieuw te doen in een andere taal en voor een andere klant. Het betrof een Amerikaans onderwijsproject genaamd "The Art of Marriage".

art_of_mariage
 "The Art of Marriage" is bewerkt met EDIUS 6.5 en voortgezet met EDIUS 8

Het project heeft een totale duur van 5 uur en is ongeveer 1 terabyte groot. 6 jaar geleden heb ik het project bewerkt en afgewerkt met EDIUS 6.5 (32-bit native) met een immens aantal graphics en titels. Nadat ik het project had afgewerkt, had ik al het materiaal, in de loop der jaren, van schijf naar schijf verplaatst en uiteindelijk belandde het op één externe schijf.

De ultieme stresstest voor EDIUS moest nog komen

Dus, na 6 jaar was het tijd om het project weer te openen. En raad eens? Alles werkte fantastisch, net alsof ik het gisteren had afgesloten! Alles opende prima en liep soepel met nu EDIUS 8 (64-bit native), zelfs complexe geneste sequenties. Het is gewoon een geweldig gevoel dat ik mijn NLE volledig kan vertrouwen.

De ultieme stresstest voor EDIUS moest echter nog komen. Dat gebeurde in 2016, toen ik begon te werken aan mijn nieuwe documentaire "Storm of the Soul" (oorspronkelijke Kroatische titel "BURA DUŠE"), een documentaire over Kroatische oorlogsveteranen.


storm_of_soul
 Tijdlijn van "Storm of the Soul"

Ik bewerkte de film volledig met EDIUS 8 WG. De stilstaande beelden werden bewerkt met Affinity Photo en Affinity Design software. De première van de documentaire vond plaats in 2019 in Kroatiës beroemdste bioscoop "Kino Europa" in Zagreb.

Binnen dit project heb ik gebruik gemaakt van talloze plugins en hulpmiddelen voor kleurcorrectie en grading, het bewerken van stilstaande beelden, het toepassen van geluidseffecten en veel blends en track mattes in EDIUS. Ik heb veel gebruik gemaakt van motion tracking en EDIUS heeft dit ook perfect gedaan. Het project was echt  een “Zwaar gewicht!” met meer dan 25.000 clips van verschillende formaten en framerates variërend van 23.97 tot 100 fps en resoluties van 640 x 480 resolutie tot 4K.

Een echte nachtmerrie voor post-productie

In totaal werden negen verschillende soorten camera's gebruikt met een nog grotere verscheidenheid aan lenzen. Daaronder bevonden zich een Sony broadcast camera PMW 300, een DJI Phantom 2 drone, een handheld Canon XA 30 en DSLR's zoals de Canon serie van 5D tot 7D, een Canon 750D, een Panasonic Lumix FZ1000 en een GH2.

storm_timeline
Storm of the Soul: Mix en Match op één tijdlijn

Verschillende fases van de film werden met verschillende camera's gedraaid, een echte nachtmerrie voor de postproductie! Maar we waren altijd goedlachs en in de stemming. We hadden ons doel, en we gingen er voor.
Er was slechts minimale transcodering of pre-rendering nodig, meestal omdat de oorspronkelijke bestanden werden geladen met andere zware toevoegingen zoals NEAT video of RED Giant plugin filters, vele malen zelfs in combinatie. Er waren veel geneste sequenties die onderling verbonden waren. Ik had alle mogelijke combinaties, en alles werd gemixt met al het andere... Wanneer je beperkte financiële middelen hebt en beperkte opname apparatuur, dan gebruik je wat beschikbaar is en van pas komt.

Wat iedereen zegt dat je NOOIT moet doen

Door de groeiende omvang van het project en om ook de gewenste montagesnelheid te bereiken, was ik op een bepaald moment in de postproductie gedwongen om al het materiaal van de HDD en oudere SSD's over te zetten naar verschillende nieuwe SSD's. Tegelijkertijd was ik vanwege de leeftijd van de componenten gedwongen om kernelementen van mijn montage-pc te vervangen, zoals het moederbord, de processor, het geheugen en de koeling.  Iedereen vertelt je dit NOOIT te doen in het  midden van een project.
Meestal zou zo'n update uitlopen op een ramp. Er zou altijd iets ergs gebeuren, verloren gaan of fout gaan. Maar... na het wisselen en opnieuw aansluiten van alle nieuwe hardware onderdelen had EDIUS geen enkel probleem! Alles werkte als een tierelier en veel sneller, ver boven verwachting. Na een korte maar onvermijdelijke onderbreking voor de hardware update was ik dus weer klaar om verder te gaan met het bewerken van mijn project, sneller en met nog meer plezier dan voorheen.

Aangezien ik ook de regisseur en editor van deze documentaire was, was de mogelijkheid om notities te beheren in de sequence marker erg handig voor mijn workflow. Ik wou dat EDIUS 8 al de gekleurde markers had die nu standaard in EDIUS zitten.

Gewoon bewerken en afspelen

Toen de montage klaar was, kon ik  enthousiast het volgende concluderen: EDIUS heeft het werk FANTASTISCH gedaan. Er waren geen crashes, geen verloren projecten en geen verloren bestanden. En daarom was er ook geen paniek, geen enkele angst. Zoals iemand al zei: Gewoon bewerken en afspelen.
Background rendering, zoals het nu beschikbaar is in EDIUS X, had het hele post-productieproces nog kunnen verbeteren en versnellen, maar ik mocht absoluut niet klagen. Alles verliep soepel en vlekkeloos. Natuurlijk, sommige NEAT Video ruis verwijderde  bestanden en sommige clips met toegepaste Red Giant filters moesten worden gerenderd (CTRL + G), maar dat was geen big deal. EDIUS deed dit ook snel. Als ik haast had, verminderde ik gewoon de preview kwaliteit voor real time afspelen in plaats van rendering en de zaak was opgelost.

Alles kan gedaan worden met EDIUS

De documentaire werd medegefinancierd door het Kroatische Ministerie van Veteranen Zaken. Hun jury, bestaande uit zes film professionals van verschillende film bureaus en -bedrijven, concludeerde dat van de vijftig documentaires over de oorlog in Kroatië die in de afgelopen twintig jaar zijn gemaakt, onze film de absolute top was. Ze zeiden dat de film de uitstraling had van een high budget film; veel duurder dan de kosten in werkelijkheid waren. We waren blij en verheugd en tegelijkertijd verrast door zo'n reactie. Want we wisten welke compromissen we moesten sluiten, die onvermijdelijk zijn als je met zeer beperkte financiële middelen moet omgaan.

Na afloop van de première hebben enkele film professionals hun felicitaties uitgesproken over mijn uitstekende gebruik van After Effects... Nu gaat dit punt volledig naar EDIUS, want er kwam helemaal geen After Effects aan te pas. Ik moest hen uitleggen dat ik slechts drie software-oplossingen gebruikte: Grass Valley EDIUS (8WG) als oplossing voor montage, kleurcorrectie en voor export. Affinity Photo voor foto's en Pro Tools voor audio, en dat ik helemaal niets van Adobe op mijn PC geïnstalleerd heb. Ze waren verbaasd omdat ze niet gedacht zouden hebben dat dit allemaal kon met EDIUS en plugins voor EDIUS.

korean
Koreaanse versie van "Storm of the Soul"

english
Engelse versie van "Storm of the Soul"

Een paar maanden later ontvingen we verzoeken om onze documentaire in verschillende vreemde talen te vertalen, waaronder Koreaans, Tsjechisch, Oekraïens, Engels, Italiaans en Bulgaars.

Geniet van je werk terwijl je werkt

Sommige mensen zeggen dat het niet uitmaakt met welk programma je werkt, als het het werk maar goed doet. En aan de ene kant hebben ze misschien gelijk. Het belangrijkste is om je werk gedaan te krijgen. Ik zou echter nog een stap verder willen gaan en zeggen, dat er iets is dat nog belangrijker is dan alleen het werk doen. En dat is, te kunnen genieten van je werk terwijl je werkt. Voor mij is EDIUS precies dat, plezier hebben terwijl ik werk.

Niet alleen voor mij. Mijn zoon is 17 jaar oud en bewerkt zijn YouTube video's al enkele jaren met EDIUS 7. Mijn vrouw werkte tot 5 jaar geleden als TV journaliste en bewerkte vaak haar eigen TV nieuwsverslagen met EDIUS. Tegenwoordig werkt ze op een basisschool en geeft ze Kroatische les. Als onderdeel van de schoolactiviteiten geeft ze les in media educatie waarbij ze kinderen schoolprojecten laat bewerken, ook met EDIUS!

premiere
Goran Maršalek samen met zijn vrouw Daniela Maršalek bij de filmpremière in Zagreb

Elke serieuze en langdurige EDIUS-gebruiker wil bepaalde verbeteringen met betrekking tot het creatieve gedeelte, zoals verbeteringen in het audiogedeelte, nieuwe en moderne video-effecten en overgangen. Ik ook. En na een tijdje heeft Grass Valley dat zelfs waargemaakt. Met EDIUS X hebben ze nieuwe "Seamless Transitions" toegevoegd, geavanceerde audio tools en de grootste verbetering voor mijn workflow: achtergrond rendering en achtergrond bestand export opties.
Eigenlijk was het vroegere gebrek aan moderne en professionele overgangseffecten en de beperkte set audio opties mijn enige echte kritiek op EDIUS. Nu met EDIUS X is dit geen probleem meer.

Wat EDIUS echter onderscheidt van andere NLE's is alles wat ik hierboven heb beschreven. Want alle opties betekenen niets als ik niet het vertrouwen en de zekerheid heb dat het programma snel en efficiënt zal doen wat ik ervan vraag, onder alle omstandigheden. Mijn jarenlange praktijk en ervaring hebben dit goed bewezen.

De liefde voor en het vertrouwen in EDIUS bestaan al heel lang en in veel verschillende situaties, dus mijn vrouw heeft mooi geconcludeerd, dat EDIUS niet langer alleen maar een hulpmiddel voor ons is. Op een bepaalde manier is EDIUS een lid van onze familie geworden.

Goran Maršalek
MEDIA 53, www.media53.hr

De film is gratis te bekijken met Engelse ondertitels op deze website: https://en.filmburaduse.com/

Goran deelde ons mee dat hij momenteel werkt aan twee nieuwe documentaires. Hij schrijft:
Ik monteer en post-produceer beide films in EDIUS X. Beide films zijn nog in de productiefase. De post-productie zou in april dit jaar moeten beginnen.

Een ervan gaat over buitenlandse vrijwilligers die in het Kroatische leger vochten tijdens de oorlog in Kroatië in 1991. Het is een langverwachte documentaire in Kroatië, omdat zelfs 30 jaar na het einde van de oorlog nog niemand een film over deze mensen had gemaakt. Goran kon ons alvast een link sturen naar de trailer van zijn nieuwe film "1991 - Who's your neighbor?": https://youtu.be/to2OjxdRrVc

De tweede documentaire gaat over een religieus onderwerp en heet "Waanideeën over Jezus". De film gaat over de moderne perceptie en vaak misvatting van Jezus.
Deze trailer is in het Engels: https://youtu.be/04zcfXGYjEY


“Geen enkel ander videobewerkingsysteem kan omgaan met de verschillende formaten die we ontvangen.” Grant Salinger, Managing Director, Motionlink

 wsb 600x199 frank aldana

“Real-time bewerkingscapaciteit is een grote vereiste. Het stelt me in staat om te focussen op het verhaal te vertellen in plaats van te wachten en te kijken naar het shcerm ... en verhalen vertellen is de kern van wat we doen. Sterker nog, ik zou zeggen dat de beste eigenschap van EDIUS de afspeelknop is. De afspeelknop werkt, en het werkt elke keer dat het wordt gebruikt. Het is geen verrassing dat het EDIUS-logo de afspeelknop IS.” TheFrank Aldana, Director/Editor/VFX/Voiceover artist, Red Ei8ht Inc.

 wsb 600x199 ty roberts

“Met EDIUS kunnen we de programma's snel en efficiënt monteren, maar de kijker denkt dat we live schakelen. Dat is waar ik het meest trots op ben. Wanneer een fan die de show heeft bijgewoond, geniet van de video weet ik dat we iets goed hebben gedaan.” Ty Roberts, Co-founder and Video Editor, TourGigs

 wsb 600x238 dennis miligan
 “We produceren ongeveer 48-en-half uur nieuws per week. Dat is VEEL nieuws, dus producten als EDIUS zijn echt belangrijk om ervoor te zorgen dat we de workflow zo efficiënt mogelijk krijgen. En we doen het met ongeveer dezelfde medewerkers waarmee we eerder veel minder nieuws hebben gemaakt. Dus de efficiëntie van bewerkingen maakt echt een groot verschil.” Dennis Milligan, News Director, WBTV

 wsb 600x238 leighton grant

“Als er 'breaking' nieuws is en je hebt geen tijd om iets in de uitzending te krijgen. Je bebuit dan  gebruik gewoon de 'source' browser en kun je letterlijk binnen enkele seconden een video monteren.” Leighton Grant, Chief Photographer, Raycom Media