Saul Carassalle draait in Groenland

Mijn naam is Sara Bonatti (46). Samen met mijn collega Saul Carassalle (48) maak ik content voor Italiaanse tv-zenders. Saul is de cameraman  in ons team en  ik ben verantwoordelijk voor de montage.

We zijn een onafhankelijk team en filmen en monteren voornamelijk documentaires en regionale reclamespots. Ons tijdschema is vaak erg krap. We  vertrouwen daarom op een snel en stabiel  montage programma om niet opgehouden te worden door technische- of compatibiliteitsproblemen. EDIUS is daarom al vele jaren ons montage programma. Hoewel ik andere programma's  zoals Adobe Premiere en DaVinci Resolve van tijd tot tijd bekijk, is gebleken dat ze geen alternatief zijn en is er geen reden geweest om te veranderen. EDIUS is gewoon de perfecte oplossing voor onze behoeften en de daarbij horende snelle workflow.

Afhankelijk van het onderwerp kan het zijn dat we een paar dagen in Groenland filmen en kort daarna naar Dubai reizen om de lancering van een nieuw cruiseschip te verslaan, zoals we in november vorig jaar deden. Verschillende opdrachten kunnen totaal verschillende camera-opstelling vereisen, wat resulteert in een aantal verschillende bestandsformaten. Soms voeg ik ook wat bestaand beeldmateriaal, motion graphics of andere geschikte grafische elementen aan het project.

Zonder technische beperkingen
EDIUS stelt mij in staat om dit allemaal te doen zonder enige technische beperkingen. Ik heb nog nooit enig type bronmateriaal hoeven te converteren. Ik kan elk type camera, elke codec en elk bestandstype gebruiken zonder te hoeven transcoderen. En ik kan zelfs automatisch verschillende framerates en resoluties op één tijdlijn mixen.

EDIUS stelt ons in staat om heel snel en veelzijdig te zijn dat we ons volledig kunnen concentreren op het creatieve proces. Het is erg handig dat we met EDIUS een snelle ruwe montage kunnen doen, zodat we vrijwel direct na de opname een eerste indruk kunnen delen. We gebruiken het  om soms de mensen die bij de productie betrokken zijn een snelle preview en inzicht in het project te geven.

EDIUS is snel, zelfs op standaard hardware, omdat het programma zeer efficiënt gebruik maakt van hardwarebronnen zoals Intel QuickSync. Ik kan een complex project zelfs op een notebook monteren. Wanneer de realtime weergave dreigt te stotteren, vanwege de veelheid aan videosporen of uitzonderlijk hoge datasnelheden, kan ik de preview-kwaliteit verlagen. Bij het bewerken van een UHD project merk ik niet eens een mindere kwaliteit op mijn notebook scherm. En natuurlijk is het exporteren van het project altijd in de hoogste kwaliteit.

Ideale oplossing voor ultrasnelle doorlooptijden
Ik ben erg blij met de nieuwe achtergrond render functie in EDIUS X. Nu kan ik doorgaan met mijn montage-werk terwijl een reeds voltooid deel door EDIUS X wordt geëxporteerd als een achtergrondtaak. Dit maakt EDIUS X een ideale oplossing voor ultrasnelle doorlooptijden.

De nieuwe audio correctie filters in EDIUS X zijn ook erg nuttig gebleken. Hiermee kunnen een aantal zeer typische audio problemen snel worden opgelost, bijvoorbeeld het verminderen van galm.

Hoewel we in het verleden verschillende ENG broadcast camcorders hebben gebruikt, zijn we om creatieve redenen al snel overgestapt op DSLR camera's zoals de Panasonic GH5s. Aangezien EDIUS alle opnamemodi ondersteunt, kunnen we kiezen wat het beste bij onze behoeften past. Met EDIUS kunnen we ook volledig gebruik maken van de bredere kleurruimten zoals V-LOG en HLG. De filter voor primaire kleurcorrectie kan het beeld dan automatisch converteren naar de gewenste doel kleurruimte zoals Rec.709 en zo het grote dynamische bereik van de camera volledig benutten.

Met EDIUS heb ik geen last van technische beperkingen. Ik heb het gevoel dat ik gemakkelijk nieuwe creatieve ideeën kan uitproberen omdat EDIUS me nooit beperkt. We hebben zelfs verschillende prijzen gewonnen voor de art direction van ons werk.

Naast TV formats hebben we gewerkt aan verschillende low budget documentaires zoals deze voor de Fondazione Leonardo: Di padre in figlio - Documentario Archivio storico OTO Melara (Van vader tot zoon - Documentaire Historisch Archief OTO Melara).

Naast andere wedstrijden werden we ook bekroond met de "Festival du cinemà de Paris" prijs voor onze productie "In the garden's mind" gemaakt voor de performer Elisabetta Vittoni.

Krachtig en gemakkelijk te leren
Op dit moment werken we aan de nieuwe editie van Mondo Crociera, een Italiaans TV-kanaal dat verslag doet van spannende plaatsen over de hele wereld. In een van de eerste afleveringen zullen we verslag doen van de lancering van het nieuwe cruiseschip MSC VIRTUOSA dat eind november in Dubai plaatsvond.

EDIUS is niet alleen zeer krachtig, maar ook eenvoudig te leren. Ik beveel EDIUS vaak aan andere filmmakers aan en ik hoor zeer positieve feedback.

Acun Medya is een internationaal toonaangevend productiebedrijf met het hoofdkantoor in Turkije. Met meer dan 230 EDIUS licenties maakt Acun Medya shows voor de wereldwijde TV markt. Meer dan 3000 uur primetime content wordt elk jaar geproduceerd over de hele wereld. Een krachtig wereldwijd netwerk (verbonden via glasvezel) en een montage-programma (EDIUS) dat in staat is om deze bronnen volledig te benutten,  zijn de sleutel tot de meest effectieve en ultrasnelle workflow van Acun Medya. In ons nieuwste EDIUS User Story vertellen producenten en editors van Acun Medya over hun geschiedenis en ervaring met EDIUS.

De Berliner Philharmoniker is een van de meest prestigieuze en beroemde orkesten ter wereld. Met ongeveer 40 concertprogramma's en meer dan 130 concerten per jaar is het orkest ook bijzonder productief. Van het mediateam van de Berliner Philharmoniker vereist dit een zo effectief mogelijke productie en postproductie, aangezien de concerten live worden gestreamd en slechts een paar dagen later beschikbaar worden gesteld aan  abonnees van de Digitale Concertzaal. De Berlijnse experts vertrouwen reeds vele jaren volledig op EDIUS  met succes, tijdens het streamen, bewerken en  het postproductieproces.



De geschiedenis van de Berliner Philharmoniker gaat terug tot 1882 . De namen van de dirigenten en soloartiesten van het orkest zijn legendarisch. In 2006 nam de Berliner Philharmoniker het besluit om een visionaire stap in de toekomst te zetten. Het ensemble besloot om hun concerten onafhankelijk te produceren in de hoogst mogelijke audio- en videokwaliteit en om de inhoud via internet te verspreiden.


Acht stationäre Kameras
Acht stationaire camera's in de concertzaal van de Berliner Philharmoniker

De concertzaal van de Berliner Philharmoniker werd toen uitgerust met acht stationaire uitzendcamera's. Er werd ook een live studio geïnstalleerd die aan de meest geavanceerde uitzendnormen voldeed. En er werd begonnen met de ontwikkeling van een app voor een groot aantal verschillende soft- en hardwareplatforms.

Het aanbod van de "Digitale Concertzaal" biedt muziekliefhebbers over de hele wereld de mogelijkheid om te genieten van concerten en opnames  van de Berliner Philharmoniker op PC's,  tablets, Smart-TV's en ook via Apple-TV en Amazon Fire-TV en zelfs in geselecteerde bioscopen voor speciale gelegenheden.

Het succes van de "Digitale Concertzaal" stelt de Berliner Philharmoniker in staat voortdurend groeiende inkomsten te genereren.  Dit ondanks de trend van overigens dalende omzetten in de wereldwijde markt van traditionele geluidsdragers.

Voldoen aan de hoogste uitzendnormen

In 2008 opende de Duitse krant 'Die Welt' op pagina één met de kop 'De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet'", herinnert Christoph Franke zich, die als klankregisseur en creatief producent al vroeg betrokken was bij de planning en begeleiding van de ontwikkeling van de 'Digitale Concertzaal'.

die Welt
Kop op pagina één: "De Berliner Philharmoniker spelen voor 10 euro op het internet"

Gesponsord door de Deutsche Bank en  leveranciers van apparatuur voor Televisie als Sony en later Panasonic is de Berliner Philharmoniker uitgerust met camera- en studioapparatuur voor het hoogste professionele niveau, dat voortdurend wordt vernieuwd. In  2008 begonnen Christoph Franke en zijn team de reguliere productieworkflow met Sony HD-camera's als XDCAM 422. Ongeveer twee jaar geleden werden de camera's, nu geleverd door Panasonic, evenals de live studio en de postproductiestudio geüpgraded naar 4K/UHD. Het videosignaal van de acht stationaire 4K-camera's wordt elk via SDI-quadlink naar de live studio gedistribueerd en van daaruit als AVC Ultra naar de serverruimte. Elk camerasignaal wordt opgenomen als AVC Ultra met een datasnelheid van 800 Mbit/s. EDIUS is op meerdere manieren een integraal onderdeel van de workflow van de  Philharmoniker. "Tijdens het live streamen gebruiken we EDIUS in combinatie met VisTitle, om titels en ondertitels af te spelen. De performance van EDIUS is een perfect voor de veelheid aan ontwerpmogelijkheden van VisTitle."

EDIUS gecombineerd met VisTitle

Complexe huisstijlregels moeten worden nageleefd. Dit betekent ook dat verschillende lettertypen en lettergroottes in één regel moeten worden gecombineerd. "VisTitle biedt deze mogelijkheden en daarnaast ook de  perfecte verwerking van SRT-bestanden voor ondertiteling ", zegt Christoph Franke.

 


Geluidsregisseur en creatief producent Christoph Franke aan de EDIUS-desk

Na afloop van het concert begint het essentiële werk voor het postproductieteam. De concertopname, die binnenkort in het mediacentrum van de Berliner Philharmoniker voor alle abonnees beschikbaar zal zijn, moet aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen.

In een eerste stap wordt de live gemixte audio-stereotrack geëxporteerd met een gecomprimeerd videosignaal. Tijdens de audiobewerking dient het videobeeld alleen om te controleren of beide in sync zijn.

Nog voor het eigenlijke concert neemt het mediateam regelmatig beide repetities op. "Van tijd tot tijd vragen musici ons om een bepaald deel uit de repetitie te gebruiken voor de masterversie", legt Christoph Franke uit. "Afhankelijk van de lengte van de te vervangen sequentie wisselen we of alleen het audiogedeelte uit of audio en video samen."

Bildregisseur
Videoregisseur Robert Gummlich legt de live studio workflow uit

Bij het controleren van de opname kan het team storende achtergrondgeluiden opmerken, zoals iemand in het publiek die hoest. "We kunnen deze ruis dan sterk verminderen door een Spectral Cleaning toe te passen."

Het bewerken en optimaliseren van de audio wordt gedaan met een gespecialiseerde audio-oplossing. Zodra de audio klaar is, wordt alle verdere bewerking gedaan met EDIUS. De originele audio track wordt in EDIUS vervangen door de geoptimaliseerde audio versie.

Het script voor het concert

Elk concert wordt grondig gepland. De videoregisseurs bestuderen de partituur en markeren de exacte timing voor het schakelen van camera's. De instellingen van de acht camera's, een negende camera op een statief kan in de zaal worden toegevoegd als dat nodig is, worden allemaal nauwkeurig vastgelegd met vooraf ingestelde nummers.



De partituur is het script voor het schakelen van camera's

"Door het precieze script en het ervaren team in de live studio hoeven we tijdens het latere montageproces slechts kleine wijzigingen aan te brengen", legt Christoph Franke uit." Maar natuurlijk gebeurt het af en toe dat een muzikant nog niet aan het spelen is als de camera is gewisseld, of dat de focus niet perfect is."

In EDIUS zijn alle tracks van alle camera's die bij de opname betrokken waren beschikbaar . "De multi-cam functie stelt ons in staat om het schakelen anders te timen als dat nodig is of zelfs een andere camera als bron te kiezen."

Realtime afspelen in multi-cam-mode

Dankzij EDIUS is het gelijktijdig afspelen van de negen videotracks met een datasnelheid van 800 Mbit/s per track geen enkel probleem. Afspelen  kan op elk moment, omdat de afspeelresolutie indien nodig kan worden verlaagd. "Dit is voor ons een belangrijke functie en een groot voordeel. Of de timing goed werkt, vooral bij muziek, kun je alleen beoordelen als je je project in real time kunt afspelen", zegt Franke.


EDIUS maakt Realtime afspelen in multi-cam modus mogelijk

Met EDIUS-hulpmiddelen zoals de Layouter en de Primaire kleurcorrectie filter kunnen kadrering, belichtingsinstellingen en de kleurbalans snel worden aangepast en net zo gemakkelijk en intuïtief worden gecorrigeerd.

De master: 800 Mbit/s video data rate en 98 KHz 24bit audio

De EDIUS postproductie workflow is optimaal gestroomlijnd om een toekomstbestendig kwaliteitsniveau te behouden gedurende het gehele proces van acquisitie, opname en montage, tot aan de uiteindelijke master in de kortst haalbare tijd.

Christoph Franke: "Om de beste kwaliteit te behouden, exporteren we de master als AVC-Ultra 800 Mbit/s, wat ook ons acquisitieformaat is. Dankzij de Smart-Render-Functie hoeft EDIUS alleen die korte momenten te renderen, waar we wijzigingen in het beeld hebben aangebracht. Dit zijn ongeveer slechts vijf minuten van een 2 ½ uur durend concert programma. EDIUS kan daarom het uiteindelijke masterbestand exporteren als 4K HDR HLG (800 Mbit/s video data rate in 50p en 96 KHz 24-bit audio) in een fractie van de tijd die anders nodig zou zijn.

EDIUS ondersteuning en feature requests

Christoph Franke: "We hebben het geluk dat we met EDIUS niet alleen een uiterst krachtige en stabiele NLE hebben gevonden. We profiteren ook van een zeer capabele support hotline die in direct contact staat met het EDIUS ontwikkelingsteam in Kobe Japan."

Binnen maximaal 48 uur kreeg het Berlijnse mediateam altijd een  antwoord op vragen en in speciale gevallen iets later zelfs een verbeterde EDIUS-functie specifiek voor de Philharmoniker workflow.

Een dergelijke verbetering was de aanpassing van de gewenste AVC-Ultra export functie, die oorspronkelijk het exportbestand opsplitst in een groot aantal bestanden van elk 4 GB groot, volledig in overeenstemming met de P2 specificatie van Panasonic. "
Voor onze workflow,  waarbij we een masterbestand tot 800 GB moet kunnen exporteren, had deze P2-vereiste opsplitsing geen zin", herinnert Franke zich. "Daarom vroegen wij aan de EDIUS support of zij ons konden helpen".

Het support- en ontwikkelingsteam waren in staat de gewenste oplossing te bieden. Sinds EDIUS versie 9.3 profiteren alle EDIUS 9 Workgroup gebruikers van de uitgebreide functionaliteit. XAVC Intra 4K en AVC Ultra 4K kunnen nu worden geëxporteerd binnen de MXF container zonder een beperking in grootte als één bestand. De AVC Ultra MXF exporter werd verbeterd met ondersteuning van HDR metadata en extra audio-instellingen.
Christoph Franke: "Hiermee kon nog een belangrijke wens in vervulling gaan, want we produceren 4K HDR met Hybrid Log Gamma".

Rendering op afstand door de XRE-Transcoder Server

Naast de concertmaster produceert het Berlijnse mediateam ook trailers voor de social media kanalen van de Philharmoniker. "We gebruiken EDIUS voor het monteren en ondertitelen van de interviews met artiesten die tijdens de pauze van de live concert streams worden getoond".

Trailer
Ook trailers, interviews en social media content worden geproduceerd met EDIUS

Er wordt veel content geproduceerd en evenzoveel projecten moeten worden bewerkt en geëxporteerd als masterbestanden. Om de rendertijden voor het exporteren van bestanden nog verder te verkorten, werd de EDIUS-workflow aangevuld met een XRE-Transcoder Server. Dit heeft de productiviteit naar een hoger niveau getild omdat de verwerking en rendering nu volledig door de XRE-Transcoder Server wordt uitgevoerd.

Franke: "Onze EDIUS seats hoeven alleen nog maar het proces te initiëren en zijn dan met al hun performance beschikbaar voor verdere bewerkingstaken."

Toen het managementteam van de Berliner Philharmoniker zo'n 15 jaar geleden het concept van de "Digitale Concertzaal" ontwikkelde, hadden de managers duidelijk niet in gedachten hoe nuttig deze digitale concertzaal ooit zou kunnen worden tijdens een wereldwijde pandemie. De Berliner Philharmoniker is er hiermee in geslaagd om de beperkingen van de Corona-crisis te overwinnen en het contact en de digitale verbinding met hun publiek te behouden en zelfs te intensiveren.

Betrouwbaarheid en prestatie

Christoph Franke: "In de afgelopen 15 jaar zijn we erin geslaagd een gestaag aantal abonnees te vergaren met nu meer dan 70.000 klanten. Daaronder bevinden zich vele particuliere muziekliefhebbers, maar ook vele instellingen zoals muziekacademies en hogescholen over de hele wereld. Daar zijn we erg dankbaar voor.
Een belangrijke factor in dit succes is de betrouwbaarheid en prestatie van onze mastering en creatieve oplossingen waarbij EDIUS een integraal onderdeel is vanaf het allereerste begin.

Alle beelden zijn afkomstig van een EDIUS gebuikersvideo reportage geproduceerd door magic multi media ten behoeve van de release van EDIUS X.

Aanvankelijk produceerde hij tekenfilms, daarna ging Przemek Petryszyn verder met het produceren van tv-sportverslagen en richtte vervolgens zijn eigen tv-kanaal op, dat nu, met meer dan vier miljoen abonnees, één van de toonaangevende lifestyle-kanalen van Polen is. EDIUS was er vanaf het begin bij en vormt nog steeds de kern van alle activiteiten.

Przemek Petryszyn en EDIUS hebben samen een lange geschiedenis. Meer dan een decennium geleden had de nu 42-jarige al een bewuste keuze gemaakt om EDIUS te gebruiken. En dit, ondanks Przemek Petryszyn destijds geen videofilms maakte. Przemek Petryszyn woont en werkt in Bielsko-Biała in het zuiden van Polen, vlakbij de Tsjechische grens. In Bielsko-Biała zijn veel beroemde animatiefilms gemaakt.

Przemek Petryszyn CEO
Przemek Petryszyn, oprichter en CEO van "Active Family"

"Mijn vader werkte al in deze branche en ik genoot ook van de creatieve samenwerking met de animatie-artiesten", beschrijft Przemek Petryszyn zijn weg naar EDIUS. De technologie was echter vaak problematisch, zowel toen als nu, omdat artiesten hun handgetekende animaties afleverden in een grote verscheidenheid aan bestandsformaten en codecs. "We hebben montageprogramma's zoals AVID Media Composer, Apple Final Cut en Adobe Premiere Pro uitgebreid getest. Maar deze programma's ondersteunden niet de verscheidenheid aan bestandsformaten die we nodig hadden. Bovendien bleven ze crashen", herinnert Przemek Petryszyn zich.

“We konden ons geen vertragingen of  crashes veroorloven”

Petryszyn en zijn team leverden animaties voor tv-commercials aan bureaus. "We hadden vaste deadlines en zelfs dan konden we ons geen vertragingen of crashes veroorloven. Nadat we waren overgestapt op EDIUS, hadden we het exacte platform met de combinatie van prestatie, betrouwbaarheid en veelzijdigheid die we wilden."

EDIUS gaf Przemek Petryszyn ook een perfect overzicht van de status van projecten. De onderste van de drie sporen bevatte het storyboard-ontwerp. In de track hierboven zijn de door de artiesten aangeleverde clips gearrangeerd. "En dit gebeurde zonder enige conversie, want zelfs toen al verwerkte EDIUS met bijna elk formaat native", meldt Przemek Petryszyn. Ten slotte, was het resultaat voor de bestandsexport in track 3 boven.

"Dit was een absoluut perfecte workflow en we hebben er zeer succesvol mee kunnen werken. Rond 2013 raakte de animatiemarkt in Polen echter in een diepe crisis." Destijds werd de berichtgeving rond recreatieve sporten zoals nordic walking des te populairder. Bood dit een nieuwe markt met nieuwe kansen? Przemek Petryszyn: "Het was altijd erg tijdrovend om de animaties te maken. Ik was toen 30 jaar en wilde een medium waarmee we sneller resultaten konden boeken. We investeerden in onze eerste camera, de Sony FS-100, en begonnen met het produceren van onze eigen reportages. We zijn yoenook begonnen met het voorbereiden van een demo van een tv-zender omdat de feedback zo positief was.”

Oprichting van TV-zender “Active Family

Deze sportreportages waren inderdaad zo succesvol dat Przemek Petryszyn al na korte tijd zijn eigen televisiestation oprichtte. Oorspronkelijk opgericht als "Family Sport" en onlangs omgedoopt tot "Active Family", is het kanaal in Polen zowel op het kabelnetwerk in HD-kwaliteit als via satelliet in SD beschikbaar.

Tegenwoordig is het kanaal één van de toonaangevende Poolse lifestyle-kanalen binnen de betaalzenders, met meer dan vier miljoen abonnees. "Active Family" biedt internationale shows en documentaires, die onder licentie worden gekocht en vervolgens worden aangepast voor de Poolse markt. Het bijzondere hoogtepunt van "Active Family" zijn echter twee dagelijkse talkshows van een uur, die Przemek Petryszyn volledig in zijn eentje produceert.

In de show "Moontalk" presenteren beroemdheden en acteurs actuele film- en theaterprojecten. De tweede eigen productie, "Wielkie Oczy" ("Grote Ogen"), gaat over alle soorten prestaties en superlatieven. Ook hier leidt een presentator de show via gesprekken met gasten en beroemdheden.

Twee dagen aan shows staan ​​gelijk aan 600 gigabyte aan beeldmateriaal

Vier afleveringen van elke show worden in twee opeenvolgende dagen in Warschau opgenomen. Dat de shows doorgaans zonder publiek worden opgenomen bleek tijdens de Corona-pandemie een groot voordeel. Als de planning het toelaat, begeleidt Przemek Petryszyn de productie op locatie in Warschau en rijdt tenslotte, uitgerust met ongeveer 12 volle geheugenkaarten, terug naar de postproductie studio in Bielsko-Biała voor montage, zo'n 300 kilometer verderop.

"We nemen de shows op met vier Panasonic S1's in UHD-kwaliteit. In totaal gaat het om 600 gigabyte aan materiaal, dat we vervolgens overzetten naar de montage-pc. Daarna begint de montage met EDIUS 9.5 als een multicam UHD-project in proxy-modus." Przemek Petryszyn legt uit: "We kijken erg uit naar de uitbreidingsmogelijkheden van EDIUS X, zodat we dan, onder andere de proxybestanden, waarschijnlijk helemaal niet nodig zullen hebben."

Tijdens de looptijd van het huidige seizoen is Przemek Petryszyn echter nog niet van plan om te upgraden naar de huidige versie, dit om elk risico op verstoring uit te sluiten. En inderdaad, Przemek Petryszyn is al volledig overtuigd van EDIUS 9.5, zowel wat betreft de workflow als functies en stabiliteit.

Przemek Petryszyn: "EDIUS is heel gemakkelijk te leren en overtuigt met zijn logica. Als iemand van een ander montageprogramma komt, dan zou deze persoon geen enkel probleem moeten hebben om heel snel effectief met EDIUS te werken."

Momenteel heeft "Active Family" twee EDIUS montagesuites. Hiervan is één station op maat gemaakt voor het bewerken van de gekochte shows van voornamelijk Britse en Amerikaanse oorsprong. Hier worden Poolse voice-overs toegevoegd, evenals actuele populaire muziek.

“Met EDIUS geniet ik nog steeds van editen en postproductie”

De twee eigen producties worden gemonteerd op de tweede montagesuite. Przemek Petryszyn legt uit: "Ik doe de montage en bewerking zelf, want met EDIUS geniet ik nog steeds van de montage en postproductie. Om een ​​compleet programma van 42 minuten  te monteren in drie segmenten (vanwege de reclameblokken is de totale zendtijd 60 minuten), heb ik ongeveer zes uur werktijd nodig, inclusief kleurcorrectie, audio-optimalisatie en multicam-bewerking.

Voor de audioverwerking gebruiken we de Izoptope-compressor als EDIUS-plug-in. Met slechts minimale inspanning bereiken we een optimale verstaanbaarheid en gelijke geluidsniveaus. We werken met extra audiotracks voor het toevoegen van muziek en komische audio-effecten zoals applaus en lach. Om deze tracks snel en gemakkelijk te bedienen, gebruik ik graag de audiomixer die het volume tijdens het afspelen kan aanpassen.

De hoogwaardige UHD-opname laat ons voldoende speelruimte voor eventuele nodige correcties. Voor kleur- en helderheidscorrecties gebruik ik de 'Primary Color Correction' filter. Deze maakt het mogelijk om elke kleurverschuiving van de vier camera's snel en intuïtief te matchen. Ook de belichting kan met deze filter optimaal worden aangepast.

“Onze belangrijkste creatieve tool”

Ik werk vooral graag met de EDIUS-shortcuts, omdat dit een zeer effectieve en snelle workflow mogelijk maakt. Dit omvat ook de mogelijkheid om tijdens het afspelen in realtime in het multicam-project met het toetsenbord over te schakelen van de ene camera-opname naar een andere camera.

Deze 'live-switching' geeft je het gevoel in een uitzendstudio te zijn en laat je heel spontaan te werk gaan. En als een cut niet perfect is, kunnen we deze later makkelijk verfijnen door de markeringen op de tijdlijn te verplaatsen."

Met batch-export worden de drie segmenten van een show geëxporteerd als HD-bestanden in MXF-formaat. "Nogmaals, we zijn blij dat EDIUS X ons in staat zal stellen de export als achtergrondtaak uit te voeren. We kunnen dus de volgende show al bewerken terwijl EDIUS X de bestanden exporteert."

Przemek Petryszyn heeft verdere plannen voor de toekomst met zijn "Active Family"-kanaal. Binnenkort is het programma ook via internet beschikbaar voor abonnees. Het programma-aanbod wordt nog verder uitgebreid. Hij zegt dat het nog te vroeg is om details bekend te maken. Maar één ding is zeker voor de succesvolle zenderexploitant Przemek Petryszyn: "EDIUS blijft ons belangrijkste creatieve hulpmiddel, nu en in de toekomst!"

Naar de website van “Active Family “: https://activefamily.pl/

Steven Fastook is als Senior Vice President van Technische en Commerciële activiteiten bij CNBC verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van het televisienetwerk. In deze rol heeft hij het gebruik van tapeless technologie bevorderd en het allereerste volledig digitale proces bij CNBC gecreëerd. Steven Fastook heeft ook als editor gewerkt en weet daarom hoe belangrijk de juiste montagetools zijn voor een succesvolle workflow. Trevor Francis van Grass Valley had de gelegenheid om met Steven Fastook te spreken over zijn ervaring met het gebruik van EDIUS bij CNBC.


CNBC produceert een enorme hoeveelheid content van hoge kwaliteit. Kunt u ons een idee geven van de omvang? Hoeveel produceren jullie op een dag?

We produceren elke dag 15 uur aan originele live content. Dat is inclusief onze 7pm. show, het nieuws met Shepard Smith, dus 15 uur live originele content per dag. Ik heb ongeveer 50 mensen in mijn edit team hier in de VS en ongeveer 20 tot 30 wereldwijd. En even voor de context, voor de nieuwsshow om 19.00 uur produceren we tussen de 50 en 60 elementen voor één uur.

Dat is allemaal erg indrukwekkend! In hoeverre heeft de covid pandemie een verschil gemaakt voor de redactie?

Sommige zaken zijn toegenomen en andere afgenomen, maar alles is enorm veranderd. Zo is de behoefte aan content overdag dramatisch toegenomen. Wat ik overdag noem, dat is onze zakelijke berichtgeving. Toen de pandemie uitbrak, bewogen onze markten op hetzelfde moment dramatisch en als de markten dramatisch bewegen, komen wij in actie. Dus, onze systemen werden opgeschroefd voor de covid situatie. En op hetzelfde moment werkte ongeveer tweederde van ons redactieteam vanuit huis en slechts een derde van hen hier op het terrein.

CNBC is een langetermijn klant van Grass Valley en grootgebruiker van EDIUS. Wat vinden uw mensen er het meest waardevol aan?

Ik ben zo'n beetje uit de montagerangen gekomen, dus ik ben erg  gehecht aan EDIUS. Ik hou van de lay-out; ik hou van de manier waarop de tracks worden behandeld. Het is erg intuïtief; het is erg schoon. Ik denk dat dat het beste woord is dat ik kan gebruiken. We hebben het natuurlijk over snelheid. Snelheid is belangrijk voor ons. Onze redacteuren vinden het fijn dat we aan dingen kunnen werken. We hebben sommige shows die we in de tijd verschuiven. We zijn nog steeds aan het monteren terwijl de show wordt uitgezonden. Snelheid en volume van de beweging is echt belangrijk voor ons.

Stelt u zich eens voor dat u 20 of 30 seconden in een lift staat samen met andere broadcast experts die niet van EDIUS afweten. Hoe zou u EDIUS aan hen verkopen?

Nou, ik hou van de slogan, en ik heb een kleine sticker. Ik denk dat die nog steeds op een van mijn monitoren zit. Er staat, "edit anything" en ik denk echt dat je grootste troef het feit is, dat alles wat langs komt direct kan worden afgespeeld en bewerkt op de tijdlijn zonder transcoding. Niemand leeft in een vacuüm; iedereen heeft meerdere formaten. Het is een feit van het leven. En het feit dat we dingen kunnen binnenhalen en versturen op de manier die we willen en ze conformeren aan ons programma is waarschijnlijk het grootste kenmerk.

Hoe zou u de synergie tussen EDIUS en STRATUS omschrijven?

Er gaan honderden mensen door onze systemen. Honderden redacteuren gaan door onze systemen, en zij leven ook in STRATUS. Producenten kunnen redactionele beslissingen nemen over content, aan hun bureau of thuis tijdens de pandemie. Content kan worden samengevoegd in een ruwe montage, de editor kan de ruwe montage oppakken en doen waar hij goed in is. Dit maakt onze redactie zeer efficiënt, omdat we niet wachten, we zijn niet aan het screenen. In plaats daarvan zijn we mooie beelden aan het maken.

Er wordt tegenwoordig vaak gezegd dat de montage volledig gestandaardiseerd is, dat een NLE gewoon een NLE is op dezelfde manier als een toetsenbord een toetsenbord is, en ik een roman kan typen op een mac, een pc of een tablet. Dus, wat voor verschil maakt EDIUS?

Ik zeg altijd, het is wat je koopt en van wie je het koopt. Ja, ik zie er nu een heleboel uitkomen. Er zijn meer platforms dan ik ooit in mijn leven heb gezien. Grass Valley heeft vele jaren goed voor me gezorgd. Het is dus niet alleen wat ik koop, maar ook van wie ik het koop. En het is niet alleen de oplossing op zich. Het is ook de deskundige kennis in verkoop, productontwikkeling, ondersteuning en systeemintegratie.

Hartelijk dank voor uw geweldige inzichten!