Steven Fastook is als Senior Vice President van Technische en Commerciële activiteiten bij CNBC verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van het televisienetwerk. In deze rol heeft hij het gebruik van tapeless technologie bevorderd en het allereerste volledig digitale proces bij CNBC gecreëerd. Steven Fastook heeft ook als editor gewerkt en weet daarom hoe belangrijk de juiste montagetools zijn voor een succesvolle workflow. Trevor Francis van Grass Valley had de gelegenheid om met Steven Fastook te spreken over zijn ervaring met het gebruik van EDIUS bij CNBC.


CNBC produceert een enorme hoeveelheid content van hoge kwaliteit. Kunt u ons een idee geven van de omvang? Hoeveel produceren jullie op een dag?

We produceren elke dag 15 uur aan originele live content. Dat is inclusief onze 7pm. show, het nieuws met Shepard Smith, dus 15 uur live originele content per dag. Ik heb ongeveer 50 mensen in mijn edit team hier in de VS en ongeveer 20 tot 30 wereldwijd. En even voor de context, voor de nieuwsshow om 19.00 uur produceren we tussen de 50 en 60 elementen voor één uur.

Dat is allemaal erg indrukwekkend! In hoeverre heeft de covid pandemie een verschil gemaakt voor de redactie?

Sommige zaken zijn toegenomen en andere afgenomen, maar alles is enorm veranderd. Zo is de behoefte aan content overdag dramatisch toegenomen. Wat ik overdag noem, dat is onze zakelijke berichtgeving. Toen de pandemie uitbrak, bewogen onze markten op hetzelfde moment dramatisch en als de markten dramatisch bewegen, komen wij in actie. Dus, onze systemen werden opgeschroefd voor de covid situatie. En op hetzelfde moment werkte ongeveer tweederde van ons redactieteam vanuit huis en slechts een derde van hen hier op het terrein.

CNBC is een langetermijn klant van Grass Valley en grootgebruiker van EDIUS. Wat vinden uw mensen er het meest waardevol aan?

Ik ben zo'n beetje uit de montagerangen gekomen, dus ik ben erg  gehecht aan EDIUS. Ik hou van de lay-out; ik hou van de manier waarop de tracks worden behandeld. Het is erg intuïtief; het is erg schoon. Ik denk dat dat het beste woord is dat ik kan gebruiken. We hebben het natuurlijk over snelheid. Snelheid is belangrijk voor ons. Onze redacteuren vinden het fijn dat we aan dingen kunnen werken. We hebben sommige shows die we in de tijd verschuiven. We zijn nog steeds aan het monteren terwijl de show wordt uitgezonden. Snelheid en volume van de beweging is echt belangrijk voor ons.

Stelt u zich eens voor dat u 20 of 30 seconden in een lift staat samen met andere broadcast experts die niet van EDIUS afweten. Hoe zou u EDIUS aan hen verkopen?

Nou, ik hou van de slogan, en ik heb een kleine sticker. Ik denk dat die nog steeds op een van mijn monitoren zit. Er staat, "edit anything" en ik denk echt dat je grootste troef het feit is, dat alles wat langs komt direct kan worden afgespeeld en bewerkt op de tijdlijn zonder transcoding. Niemand leeft in een vacuüm; iedereen heeft meerdere formaten. Het is een feit van het leven. En het feit dat we dingen kunnen binnenhalen en versturen op de manier die we willen en ze conformeren aan ons programma is waarschijnlijk het grootste kenmerk.

Hoe zou u de synergie tussen EDIUS en STRATUS omschrijven?

Er gaan honderden mensen door onze systemen. Honderden redacteuren gaan door onze systemen, en zij leven ook in STRATUS. Producenten kunnen redactionele beslissingen nemen over content, aan hun bureau of thuis tijdens de pandemie. Content kan worden samengevoegd in een ruwe montage, de editor kan de ruwe montage oppakken en doen waar hij goed in is. Dit maakt onze redactie zeer efficiënt, omdat we niet wachten, we zijn niet aan het screenen. In plaats daarvan zijn we mooie beelden aan het maken.

Er wordt tegenwoordig vaak gezegd dat de montage volledig gestandaardiseerd is, dat een NLE gewoon een NLE is op dezelfde manier als een toetsenbord een toetsenbord is, en ik een roman kan typen op een mac, een pc of een tablet. Dus, wat voor verschil maakt EDIUS?

Ik zeg altijd, het is wat je koopt en van wie je het koopt. Ja, ik zie er nu een heleboel uitkomen. Er zijn meer platforms dan ik ooit in mijn leven heb gezien. Grass Valley heeft vele jaren goed voor me gezorgd. Het is dus niet alleen wat ik koop, maar ook van wie ik het koop. En het is niet alleen de oplossing op zich. Het is ook de deskundige kennis in verkoop, productontwikkeling, ondersteuning en systeemintegratie.

Hartelijk dank voor uw geweldige inzichten!

In dit artikel schrijft filmschrijver, producent en editor Goran Maršalek over zijn passie voor documentaire films en het werken met EDIUS. Op Paaszondag 2021 zond de nationale Kroatische TV-zender "HTV" de documentairefilm "Storm of the Soul" (Storm van de ziel) van Goran Maršalek uit in prime time. Het maken van de documentaire komt in deze tekst aan bod.

Door Goran Maršalek (www.media53.hr)

Stabiliteit, dit is de belangrijkste eigenschap die een professionele editor verwacht van het pakket waarmee hij werkt tijdens het creatieproces van een project. Mijn videobewerkings verhaal begon 15 jaar geleden. Daarvoor had ik al bijna 10 jaar gewerkt aan het opnemen en bewerken van radioprogramma's, dus ik weet wat stabiele en betrouwbare software betekent voor de productie. Hoewel ik toen nog niet veel ervaring had met videobewerking en postproductie, alleen wat theoretische kennis en een groot verlangen om te leren, wist ik dat ik een stabiele software wilde in de hoop geen tijd te verliezen met het proberen te herstellen van gecrashte projecten.

Ik had nog nooit van EDIUS gehoord.

Dat was mijn basis wens en toen leerde ik EDIUS kennen. Als ik het me goed herinner, was het EDIUS versie 4. Ik kreeg de installatie disc van een vriend die bij een lokaal TV station werkte. Ik had nog nooit van EDIUS gehoord. Maar toen ik EDIUS voor de eerste keer opstartte, voelde ik dat alles transparant en intuïtief was. Vanaf dat moment tot vandaag, heb ik alle belangrijke NLE's op de markt uitgeprobeerd. Maar zoals je misschien al geraden had, ben ik bij EDIUS gebleven. Daar zijn veel goede redenen voor, zoals intuïtiviteit.
De mogelijkheid om met elk soort codec en bestandsformaat te werken. De professionele aanpak. De ruime keuze aan preview kwaliteits opties die gebruik belangrijk zijn voor de snelheid van het monteren en real time afspelen.
Ik zou de hele dag door kunnen gaan met deze lijst van mijn favoriete functies. Maar dit alles zou zonder de belangrijkste, stabiliteit!, niets zijn.

setup
 Mijn hoofdactiviteit: TV inhoud

Mijn hoofdtaak is het produceren en post-produceren van video content, voornamelijk voor TV. Dit omvat documentaires van verschillende formaten, muziekvideo's, tv-commercials en andere video content, hoofdzakelijk voor tv-uitzending en voor distributie via DVD en BD. Ik heb een tijdje bruiloften gedaan, maar de laatste zeven of acht jaar heb ik me op mijn hoofdactiviteit geconcentreerd: TV-inhoud.
Wat bedrijfsfilms betreft, is Coca-Cola het bekendste merk waar ik voor heb gewerkt. Voor de Kroatische en regionale Coca-Cola tak heb ik samen met mijn team meer dan 30 reportages en documentaires gedraaid en geproduceerd. Hiertoe behoort een van de belangrijkste bedrijfsfilms die Coca-Cola ooit heeft gemaakt in Kroatië en de omliggende regio sinds haar aanwezigheid op die markt,  sinds het begin van de jaren zeventig. Ze zijn allemaal gemonteerd met EDIUS en EDIUS compatibele plugins. EDIUS is dus mijn belangrijkste dagelijkse hulpmiddel, dat mij als filmmaker op betrouwbare wijze ondersteunt bij het verdienen van mijn brood.

Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn even belangrijk

Uit de beschrijving van mijn baan blijkt dat de stabiliteit van de NLE van cruciaal belang is, aangezien het om grote projecten gaat. Sommige daarvan zijn TV series waar ik al jaren aan werk. Al deze projecten zijn gemonteerd en ook de postproductie is gedaan  in EDIUS, sommige in combinatie met fotobewerking oplossingen. In mijn werk zijn stabiliteit en betrouwbaarheid even belangrijk. Iedereen die voor langere tijd aan een project werkt, weet wat ik bedoel. En ik kan echt veel gevallen noemen waarin de betrouwbaarheid van EDIUS cruciaal was en mij voor grote problemen behoedde. Ik zou andere NLE's niet vertrouwen om op zo'n betrouwbare manier te werken, gezien het feit dat ze bij veel minder veeleisende gelegenheden zijn gecrasht. En dat is een van de redenen waarom ik bij EDIUS ben gebleven.

Om u een voorbeeld te geven: Met EDIUS twijfel ik nooit of ik een project, dat is bewerkt met een oudere EDIUS versie en dat ik in jaren niet heb aangeraakt, kan openen en bewerken .
Een paar maanden geleden vroeg een klant me om één van zijn projecten te heropenen dat ik 6 jaar geleden had afgerond. Hij vroeg me om het project opnieuw te doen in een andere taal en voor een andere klant. Het betrof een Amerikaans onderwijsproject genaamd "The Art of Marriage".

art_of_mariage
 "The Art of Marriage" is bewerkt met EDIUS 6.5 en voortgezet met EDIUS 8

Het project heeft een totale duur van 5 uur en is ongeveer 1 terabyte groot. 6 jaar geleden heb ik het project bewerkt en afgewerkt met EDIUS 6.5 (32-bit native) met een immens aantal graphics en titels. Nadat ik het project had afgewerkt, had ik al het materiaal, in de loop der jaren, van schijf naar schijf verplaatst en uiteindelijk belandde het op één externe schijf.

De ultieme stresstest voor EDIUS moest nog komen

Dus, na 6 jaar was het tijd om het project weer te openen. En raad eens? Alles werkte fantastisch, net alsof ik het gisteren had afgesloten! Alles opende prima en liep soepel met nu EDIUS 8 (64-bit native), zelfs complexe geneste sequenties. Het is gewoon een geweldig gevoel dat ik mijn NLE volledig kan vertrouwen.

De ultieme stresstest voor EDIUS moest echter nog komen. Dat gebeurde in 2016, toen ik begon te werken aan mijn nieuwe documentaire "Storm of the Soul" (oorspronkelijke Kroatische titel "BURA DUŠE"), een documentaire over Kroatische oorlogsveteranen.


storm_of_soul
 Tijdlijn van "Storm of the Soul"

Ik bewerkte de film volledig met EDIUS 8 WG. De stilstaande beelden werden bewerkt met Affinity Photo en Affinity Design software. De première van de documentaire vond plaats in 2019 in Kroatiës beroemdste bioscoop "Kino Europa" in Zagreb.

Binnen dit project heb ik gebruik gemaakt van talloze plugins en hulpmiddelen voor kleurcorrectie en grading, het bewerken van stilstaande beelden, het toepassen van geluidseffecten en veel blends en track mattes in EDIUS. Ik heb veel gebruik gemaakt van motion tracking en EDIUS heeft dit ook perfect gedaan. Het project was echt  een “Zwaar gewicht!” met meer dan 25.000 clips van verschillende formaten en framerates variërend van 23.97 tot 100 fps en resoluties van 640 x 480 resolutie tot 4K.

Een echte nachtmerrie voor post-productie

In totaal werden negen verschillende soorten camera's gebruikt met een nog grotere verscheidenheid aan lenzen. Daaronder bevonden zich een Sony broadcast camera PMW 300, een DJI Phantom 2 drone, een handheld Canon XA 30 en DSLR's zoals de Canon serie van 5D tot 7D, een Canon 750D, een Panasonic Lumix FZ1000 en een GH2.

storm_timeline
Storm of the Soul: Mix en Match op één tijdlijn

Verschillende fases van de film werden met verschillende camera's gedraaid, een echte nachtmerrie voor de postproductie! Maar we waren altijd goedlachs en in de stemming. We hadden ons doel, en we gingen er voor.
Er was slechts minimale transcodering of pre-rendering nodig, meestal omdat de oorspronkelijke bestanden werden geladen met andere zware toevoegingen zoals NEAT video of RED Giant plugin filters, vele malen zelfs in combinatie. Er waren veel geneste sequenties die onderling verbonden waren. Ik had alle mogelijke combinaties, en alles werd gemixt met al het andere... Wanneer je beperkte financiële middelen hebt en beperkte opname apparatuur, dan gebruik je wat beschikbaar is en van pas komt.

Wat iedereen zegt dat je NOOIT moet doen

Door de groeiende omvang van het project en om ook de gewenste montagesnelheid te bereiken, was ik op een bepaald moment in de postproductie gedwongen om al het materiaal van de HDD en oudere SSD's over te zetten naar verschillende nieuwe SSD's. Tegelijkertijd was ik vanwege de leeftijd van de componenten gedwongen om kernelementen van mijn montage-pc te vervangen, zoals het moederbord, de processor, het geheugen en de koeling.  Iedereen vertelt je dit NOOIT te doen in het  midden van een project.
Meestal zou zo'n update uitlopen op een ramp. Er zou altijd iets ergs gebeuren, verloren gaan of fout gaan. Maar... na het wisselen en opnieuw aansluiten van alle nieuwe hardware onderdelen had EDIUS geen enkel probleem! Alles werkte als een tierelier en veel sneller, ver boven verwachting. Na een korte maar onvermijdelijke onderbreking voor de hardware update was ik dus weer klaar om verder te gaan met het bewerken van mijn project, sneller en met nog meer plezier dan voorheen.

Aangezien ik ook de regisseur en editor van deze documentaire was, was de mogelijkheid om notities te beheren in de sequence marker erg handig voor mijn workflow. Ik wou dat EDIUS 8 al de gekleurde markers had die nu standaard in EDIUS zitten.

Gewoon bewerken en afspelen

Toen de montage klaar was, kon ik  enthousiast het volgende concluderen: EDIUS heeft het werk FANTASTISCH gedaan. Er waren geen crashes, geen verloren projecten en geen verloren bestanden. En daarom was er ook geen paniek, geen enkele angst. Zoals iemand al zei: Gewoon bewerken en afspelen.
Background rendering, zoals het nu beschikbaar is in EDIUS X, had het hele post-productieproces nog kunnen verbeteren en versnellen, maar ik mocht absoluut niet klagen. Alles verliep soepel en vlekkeloos. Natuurlijk, sommige NEAT Video ruis verwijderde  bestanden en sommige clips met toegepaste Red Giant filters moesten worden gerenderd (CTRL + G), maar dat was geen big deal. EDIUS deed dit ook snel. Als ik haast had, verminderde ik gewoon de preview kwaliteit voor real time afspelen in plaats van rendering en de zaak was opgelost.

Alles kan gedaan worden met EDIUS

De documentaire werd medegefinancierd door het Kroatische Ministerie van Veteranen Zaken. Hun jury, bestaande uit zes film professionals van verschillende film bureaus en -bedrijven, concludeerde dat van de vijftig documentaires over de oorlog in Kroatië die in de afgelopen twintig jaar zijn gemaakt, onze film de absolute top was. Ze zeiden dat de film de uitstraling had van een high budget film; veel duurder dan de kosten in werkelijkheid waren. We waren blij en verheugd en tegelijkertijd verrast door zo'n reactie. Want we wisten welke compromissen we moesten sluiten, die onvermijdelijk zijn als je met zeer beperkte financiële middelen moet omgaan.

Na afloop van de première hebben enkele film professionals hun felicitaties uitgesproken over mijn uitstekende gebruik van After Effects... Nu gaat dit punt volledig naar EDIUS, want er kwam helemaal geen After Effects aan te pas. Ik moest hen uitleggen dat ik slechts drie software-oplossingen gebruikte: Grass Valley EDIUS (8WG) als oplossing voor montage, kleurcorrectie en voor export. Affinity Photo voor foto's en Pro Tools voor audio, en dat ik helemaal niets van Adobe op mijn PC geïnstalleerd heb. Ze waren verbaasd omdat ze niet gedacht zouden hebben dat dit allemaal kon met EDIUS en plugins voor EDIUS.

korean
Koreaanse versie van "Storm of the Soul"

english
Engelse versie van "Storm of the Soul"

Een paar maanden later ontvingen we verzoeken om onze documentaire in verschillende vreemde talen te vertalen, waaronder Koreaans, Tsjechisch, Oekraïens, Engels, Italiaans en Bulgaars.

Geniet van je werk terwijl je werkt

Sommige mensen zeggen dat het niet uitmaakt met welk programma je werkt, als het het werk maar goed doet. En aan de ene kant hebben ze misschien gelijk. Het belangrijkste is om je werk gedaan te krijgen. Ik zou echter nog een stap verder willen gaan en zeggen, dat er iets is dat nog belangrijker is dan alleen het werk doen. En dat is, te kunnen genieten van je werk terwijl je werkt. Voor mij is EDIUS precies dat, plezier hebben terwijl ik werk.

Niet alleen voor mij. Mijn zoon is 17 jaar oud en bewerkt zijn YouTube video's al enkele jaren met EDIUS 7. Mijn vrouw werkte tot 5 jaar geleden als TV journaliste en bewerkte vaak haar eigen TV nieuwsverslagen met EDIUS. Tegenwoordig werkt ze op een basisschool en geeft ze Kroatische les. Als onderdeel van de schoolactiviteiten geeft ze les in media educatie waarbij ze kinderen schoolprojecten laat bewerken, ook met EDIUS!

premiere
Goran Maršalek samen met zijn vrouw Daniela Maršalek bij de filmpremière in Zagreb

Elke serieuze en langdurige EDIUS-gebruiker wil bepaalde verbeteringen met betrekking tot het creatieve gedeelte, zoals verbeteringen in het audiogedeelte, nieuwe en moderne video-effecten en overgangen. Ik ook. En na een tijdje heeft Grass Valley dat zelfs waargemaakt. Met EDIUS X hebben ze nieuwe "Seamless Transitions" toegevoegd, geavanceerde audio tools en de grootste verbetering voor mijn workflow: achtergrond rendering en achtergrond bestand export opties.
Eigenlijk was het vroegere gebrek aan moderne en professionele overgangseffecten en de beperkte set audio opties mijn enige echte kritiek op EDIUS. Nu met EDIUS X is dit geen probleem meer.

Wat EDIUS echter onderscheidt van andere NLE's is alles wat ik hierboven heb beschreven. Want alle opties betekenen niets als ik niet het vertrouwen en de zekerheid heb dat het programma snel en efficiënt zal doen wat ik ervan vraag, onder alle omstandigheden. Mijn jarenlange praktijk en ervaring hebben dit goed bewezen.

De liefde voor en het vertrouwen in EDIUS bestaan al heel lang en in veel verschillende situaties, dus mijn vrouw heeft mooi geconcludeerd, dat EDIUS niet langer alleen maar een hulpmiddel voor ons is. Op een bepaalde manier is EDIUS een lid van onze familie geworden.

Goran Maršalek
MEDIA 53, www.media53.hr

De film is gratis te bekijken met Engelse ondertitels op deze website: https://en.filmburaduse.com/

Goran deelde ons mee dat hij momenteel werkt aan twee nieuwe documentaires. Hij schrijft:
Ik monteer en post-produceer beide films in EDIUS X. Beide films zijn nog in de productiefase. De post-productie zou in april dit jaar moeten beginnen.

Een ervan gaat over buitenlandse vrijwilligers die in het Kroatische leger vochten tijdens de oorlog in Kroatië in 1991. Het is een langverwachte documentaire in Kroatië, omdat zelfs 30 jaar na het einde van de oorlog nog niemand een film over deze mensen had gemaakt. Goran kon ons alvast een link sturen naar de trailer van zijn nieuwe film "1991 - Who's your neighbor?": https://youtu.be/to2OjxdRrVc

De tweede documentaire gaat over een religieus onderwerp en heet "Waanideeën over Jezus". De film gaat over de moderne perceptie en vaak misvatting van Jezus.
Deze trailer is in het Engels: https://youtu.be/04zcfXGYjEY


Wanneer Thomas Rebensburg over zijn projecten praat, is zijn passie voor muziek altijd aanwezig. De componist stond voor grote uitdagingen bij de muziekscore en live uitvoering van een 100 jaar oude Ganghofer stomme film. Vanwege de Corona-pandemie moest het evenement verschillende keren worden uitgesteld, en moesten er ook technische obstakels worden overwonnen. Te midden van al die uitdagingen bleek de Grass Valley T2 4K videospeler/recorder een betrouwbare probleemoplosser te zijn. Daarover later meer...


Voor het concert: Thomas Rebensburg bereidt de T2 4K voor op de weergave van de stomme film

Eigenlijk zou alles prachtig zijn geweest voor een jubileum in 2020. De populaire schrijver Ludwig Ganghofer is 100 jaar geleden overleden en heeft voor het laatst in Tegernsee gewoond en gewerkt. De Rottach Kunst- und Kulturverein heeft Thomas Rebensburg de opdracht gegeven nieuwe filmmuziek te componeren voor één van de eerste Ganghofer-verfilmingen uit 1920, "De Kloster Jager" (oorspronkelijke Duitse titel: "Der Klosterjäger"). In de jaren zestig hadden de werken van Ganghofer al een totale oplage van ongeveer 35 miljoen boeken bereikt, en was het materiaal al 50 keer verfilmd.

De originele muziek voor de film "Der Klosterjäger" wordt tegenwoordig als verloren beschouwd. Daardoor   sprak de compositieopdracht Thomas Rebensburg nog meer aan. Met een humoristische noot relativeert Rebensburg het belang van de eerste live stomme filmmuziek een beetje. "In het begin ging het er niet zozeer om een bijzonder artistieke compositie te maken, maar vooral om het harde geluid van de projector met muziek te overstemmen," legt Thomas Rebensburg uit en glimlacht.

Vanwege de live-situatie kan orkestmuziek bij stomme films meestal alleen  zeer algemeen ingaan op de spanning van de actie, zegt Rebensburg. Voor de muziek bij de stomme film "Der Klosterjäger" koos de componist een andere aanpak. De muziek moest de bewegende beelden en het verhaal navertellen. En daarbij synchroon lopen met de actie en scenisch precies zijn, om een bijzonder indrukwekkend effect te hebben.

Dit vereist echter dat de muziekuitvoering absoluut synchroon loopt met het bewegende beeld. In het geval van een muziekproductie in de studio en nabewerking van de video in de montagekamer zou dit geen probleem zijn, omdat op elk moment correcties kunnen worden aangebracht. Bij een live-optreden met 13 instrumentale solisten kan de beeld nauwkeurige muziekweergave gedurende 63 minuten echter nauwelijks worden gehandhaafd. Dit komt omdat, in tegenstelling tot een huidige speelfilm met talrijke pauzes in de muziekpartituur, Rebensburg de muziek voor "Der Klosterjäger" over de gehele lengte van de stomme film heeft gecomponeerd.

"En dit is waar Grass Valley's technologie in het spel komt," legt de componist uit. Want het project is uiteindelijk gerealiseerd door de Grass Valley Player/Recorder T2 4K te integreren in de interactie tussen dirigent en orkest.


Het scherm op de achtergrond: De T2 4K geeft het beeld en een frame-accurate tijdcode

Thomas Rebensburg: "De T2 4K dient als speler voor de projectie op het scherm, en de speler voert ook de actuele tijdcode uit met frame-nauwkeurigheid." Via een interface wordt deze tijdcode vertaald naar de voor musici gebruikelijke midi-standaard en maatposities, en stuurt zo de weergave van de partituur in Logic aan. Logic is het digitale audio-werkstation, als muziek- en notatieprogramma, waarmee Thomas Rebensburg al tientallen jaren succesvol werkt.

Met de Grass Valley T2 4K als videospeler voor filmprojectie in de zaal en tijdcode-encoder voor frame-nauwkeurige weergave van de partituur aan de lessenaar van de dirigent, heeft Thomas Rebensburg een ideale oplossing gevonden voor live-gebruik. Bovendien had Rebensburg in zijn compositie rekening gehouden met de speciale uitdagingen van een live-uitvoering door te voorzien in enkele wat vrijere passages waarmee hij het orkest en de film onopvallend met elkaar kon synchroniseren.


De video tijdcode, omgezet naar MIDI, bestuurt  het synchroon afspelen van de partituur in Logic

"Als ik nu naar de partituur of het scherm kijk en zie dat het orkest een beetje asynchroon is, dan kunnen we die passages als breekpunten gebruiken om weer synchroon te lopen met de film en de partituur. Het vergt veel oefening en discipline van de muzikanten om expressief te kunnen spelen en toch niet asynchroon te zijn  met de film. Mijn taak als dirigent in dit project is, net als een metronoom, om vooral  een betrouwbare klok te zijn."

T2

Op 11 maart 2022 was het dan eindelijk zover. De première in het Seeforum Rottach-Egern kon plaatsvinden en zowel het publiek in de zaal als de recensenten waren enthousiast. De “Tegernseer Zeitung”  schreef: "De muziek nam de overpeinzingen en innerlijke monologen over en veranderde de film uit 1920 in een prachtig, nieuw en modern cinematografisch meesterwerk. Het publiek beloonde de prestatie van de componist en de musici vervolgens met minutenlang applaus en kreten van 'Bravo'."

 

Op 11.03.2022: De première

Het samenspel met de 13 instrumentale solisten werkte inderdaad zo perfect dat Thomas Rebensburg slechts één keer de timing hoefde te corrigeren. "Dankzij de grote inzet van de musici ervoer het publiek de uitvoering als expressief en niet als bijvoorbeeld beperkt door technische beperkingen" legt Rebensburg uit. "Om dit op deze manier vanuit het publiek te ervaren heeft ons natuurlijk bijzonder gelukkig gemaakt!"

Samen met het orkest kijkt Thomas Rebensburg nu al uit naar verdere uitvoeringen en weer een  film in de toekomst. Beide zijn al in de planningsfase. De T2 4K van Grass Valley zal dan ook weer als tijdcode- en videospeler fungeren en de gemeenschappelijke beat betrouwbaar ondersteunen.

Foto's: Laura Jung en privé

 

Thomas Rebensburg


Thomas Rebensburg, geboren in 1958, heeft altijd muziek gemaakt. Hij studeerde compositie en dirigeren in München en ontving zijn eerste compositieprijs tijdens zijn studie. Verdere onderscheidingen in verschillende muziekgenres volgden, evenals de Beierse staatsprijs van de minister van Cultuur voor uitstekende prestaties als componist.

Thomas Rebensburg houdt van veelzijdigheid. Zijn genre omvat symfonische muziek, kamermuziek, muziektheater, koor- en kerkmuziek, filmmuziek, songwriting en reclame. Daarnaast werkt hij als arrangeur en componist voor nationale en internationale ensembles en artiesten als Angelika Milster, Gunther Emmerlich, Deborah Sasson, Francisco Araiza, en vele andere, Verder ook talrijke producties met de radio-orkesten van WDR, HR, SWR en BR.

Thomas Rebensburg is actief als erelid van de Duitse componistenvereniging GEMA en als bestuurslid van de Beierse mediaraad.

 

Grass Valley T2 4K (digitale recorder/speler)

De T2 4K digitale recorders/spelers zijn 4K DCI, 4K UHD of HD/SD audio/video afspeel systemen verkrijgbaar in drie verschillende modellen en zijn geschikt voor vrijwel elke toepassing in de studio, in een live situatie of zelfs bij een evenement.

In de werkstationmodus maken de transportbedieningen op het frontpaneel het apparaat net zo eenvoudig te bedienen als een traditionele VTR. Afhankelijk van de configuratie en resolutie ondersteunt de T2 4K tot twee afspeelkanalen en één opnamekanaal tegelijk, waardoor externe spelers vaak worden vervangen. 

Uitgerust met uitgebreide interfaces voor video/audio/remote en LTC-connectiviteit, kan de T2 4K ook bestanden overbrengen via USB 3.0 en een Gigabit Ethernet-netwerk. De T2 werkt uitstekend met EDIUS en ondersteunt net als EDIUS vrijwel elk formaat en codec, zoals Grass Valley HQX, XAVC, XAVC S, XDCAM, P2, AVC-ULTRA, Apple ProRes 422, Avid DNxHD, en MPEG-2.

 

 

“Geen enkel ander videobewerkingsysteem kan omgaan met de verschillende formaten die we ontvangen.” Grant Salinger, Managing Director, Motionlink

 wsb 600x199 frank aldana

“Real-time bewerkingscapaciteit is een grote vereiste. Het stelt me in staat om te focussen op het verhaal te vertellen in plaats van te wachten en te kijken naar het shcerm ... en verhalen vertellen is de kern van wat we doen. Sterker nog, ik zou zeggen dat de beste eigenschap van EDIUS de afspeelknop is. De afspeelknop werkt, en het werkt elke keer dat het wordt gebruikt. Het is geen verrassing dat het EDIUS-logo de afspeelknop IS.” TheFrank Aldana, Director/Editor/VFX/Voiceover artist, Red Ei8ht Inc.

 wsb 600x199 ty roberts

“Met EDIUS kunnen we de programma's snel en efficiënt monteren, maar de kijker denkt dat we live schakelen. Dat is waar ik het meest trots op ben. Wanneer een fan die de show heeft bijgewoond, geniet van de video weet ik dat we iets goed hebben gedaan.” Ty Roberts, Co-founder and Video Editor, TourGigs

 wsb 600x238 dennis miligan
 “We produceren ongeveer 48-en-half uur nieuws per week. Dat is VEEL nieuws, dus producten als EDIUS zijn echt belangrijk om ervoor te zorgen dat we de workflow zo efficiënt mogelijk krijgen. En we doen het met ongeveer dezelfde medewerkers waarmee we eerder veel minder nieuws hebben gemaakt. Dus de efficiëntie van bewerkingen maakt echt een groot verschil.” Dennis Milligan, News Director, WBTV

 wsb 600x238 leighton grant

“Als er 'breaking' nieuws is en je hebt geen tijd om iets in de uitzending te krijgen. Je bebuit dan  gebruik gewoon de 'source' browser en kun je letterlijk binnen enkele seconden een video monteren.” Leighton Grant, Chief Photographer, Raycom Media